lørdag 26. september 2015

På tide å høste fra hagens overflod

Deilige epler av sorten Prins
Da jeg sto opp i dag var det et forferdelig regnvær, så jeg trodde ikke jeg skulle få kommet meg i hagemodus. Men jammen sprakk ikke himmelen opp, og plutselig skinte solen over Bergen! Vi skriver 26. september, og utrolig nok har vi ikke hatt besøk av hjorten i hagen i år. Det er mulig de verste hagetyvene ble skutt under hjortejakten i fjor, og jeg er glad til, for i dag kunne jeg plukke inn både epler og gulrøtter fra egen avling. En kjølig og vår vår og sommer er ikke det beste utgangspunktet for store grønnsaker og frukt, men varme den siste måneden har gjort at det har blitt brukbar størrelse på avlingen. De største gulrøttene er ikke mye over ti cm, men de har god tykkelse. Det er fantastisk å kjenne lukten av nyvaskede gulrøtter, jeg tenker det blir knasking av gulrøtter i rømmedip til kveldskos. Det blir jo samtidig en sunn opplevelse! De største eplene er innenfor akseptabel størrelse, men også de helt små smaker nydelig, så det blir ikke mye svinn. Kanskje det blir en liten eplekake også...
Nyvaskede gulrøtter på kjøkkenbenken
Det er også på tide å sanke frø etter hvert. Både de spanske margerittene og ringblomstene produserer bra, så her er det penger å spare!
Ringblomst med frø
Et par blomstringsbilder må jeg dele også i dag. Jeg er veldig fornøyd med Hortensiaen, så bilde av den får være med i dag også. Heidelbergrosen har store klaser med blomster nå, og ennå vokser den godt i høyden. Den hvite høstfloksen har begynt å blomstre siste uken, og det har også Oktoberbergknappen. Dermed tror jeg ikke det er flere av blomstene mine som ennå ikke har kommet i blomst i år. Det er ikke tvil om at høsten er her på ordentlig nå. Men høsten er jo også en fin tid, synes du ikke?



Jeg ønsker dere alle en fin lørdag!

Klem fra Anne-Kristin

Ringblomstene kom sent, men godt.
Spansk margeritt med frø
Hvit Høstfloks
Bladene på den hvite Høstfloksen står i nitti graders vinkel på hverandre
Oktoberbergknapp
Heidelbergrosen i full blomst ved inngangspartiet på huset
Hortensiaen ser ut til å stortrives i dette bedet




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar