lørdag 18. mars 2017

Ett skritt fram og to tilbake

For noen uker siden viste jeg stolt fram bilder av nydelige krokus i hagen min. Jeg har kjøpt en del krokus, for disse har hjorten heldigvis gått forbi når den har vært på nattlig visitt i hagen min. Men plutselig fikk hjorten smaken på krokus, og ganske snart var hagen bortimot renset for krokus. Det ene bedet jeg har i en krok i sydveggen på huset har jeg klart å skjerme, heldigvis. Om kvelden parkerer vi bilen på skrå framfor bedet, og da våger visst ikke hjorten å snike seg innenfor. Det er ikke mer enn en natts forglemmelse som skal til, så kan også dette bedet være tomt for blomster, så vi er nøye med å passe på.

Jeg kom over en annonse for et miljøvennlig middel som skulle holde hjorten unna, og jeg fant en forhandler av dette i Bergen. Produktet heter Revira, og ser ut som små lecakuler. Dette skal strøs ut som et slags gjerde mot hjorten, og i følge produktbeskrivelsen virke i inntil seks måneder. Jeg strødde dette langs hele nordvestsiden av hagen, i tillegg til at jeg strødde et lag rundt et par av bedene, blant annet lyktebedet. Dessverre har ikke dette hatt noen virkning hos meg! Tvert i mot har hjorten spist så å si alle krokus og våriris i lyktebedet. I dag så jeg noen små krokus "Prins Claus" i samme bedet, så da passet jeg på å spa opp tre av dem og flytte over i det "sikre" bedet mitt. Har du noen erfaring med Revira vil jeg gjerne høre om det. Jeg vet ikke om dette er et nytt produkt eller om det har vært lenge på markedet.

Det er ikke mye igjen etter at hjorten har tatt sitt.
Jeg kom litt lenger på hjortegjerdet mitt også i dag. Det har stort sett regnet i ett de siste ukene, så utearbeidet har vært satt på vent. I dag fikk jeg festet opp tre nye stolper og festet to rader med gjerdetråd mellom dem. Da er en til av hjortens favorittinnganger til hagen stengt, så nå er snart hele bakhagen beskyttet. Den kan fremdeles komme inn fra jordet til naboen, men jeg håper det vil føre til færre besøk i fjellhagen i hvert fall.

Hvitløk plantet i oktober
Solen varmet virkelig i dag, det tydeligste tegnet på at den var sterkere enn på lenge var at lufteluken på drivhuset åpnet seg på gløtt. Jeg har ikke elektrisitet i drivhuset, så det var deilig å gå inn der og faktisk kjenne at det var betydelig varmere der enn utenfor. Det vil nok gå halvannen til to måneder før jeg tør å sette ut agurker, tomater, paprika og chili. Men kanskje noe av det som skal plantes i pallekarmer og bed vil få seg et par uker der inne før de plantes ut. Hvitløken har kommet med tre til fem cm lange spirer i pallekarmene allerede, så jeg har dekket dem til med hønsenetting så de får stå i fred.

En enslig krokus i gresset, et par bredbladet perleblomst "Muscari Latifolium" og de tre flyttede krokus får avslutte innlegget i dag. Jeg må nok regne med at enda flere blomster blir spist før gjerdet er fullført, men jeg krysser fingrene for at i hvert fall litt av hagen får være i fred.


Ha en fin helg, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin
Solen har virkelig begynt å varme,
og temperaturen i drivhuset stiger
En og annen krokus dukker opp i gresset
Muscari Latifolium
Bredbladet perleblomst sprer seg villig. 
Tre krokus reddet 
Prins Claus er flott med den mørke lilla utsiden.







22 kommentarer:

  1. Aiai ai! Løkgnafserne er i stand til å ødelegge vårlykken... Jeg har rådyrtråkk rett nedenfor tomten. Strødde Revira rundt et år, og hadde ingen skade. Men stort sett ikke de årene jeg ikke har strødd heller... Noen foreslår å bruke sterilansåpe, men hvor bra er det i jorda?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var en halvtimes tur i butikken rundt 17.30, og da jeg kom tilbake så jeg at hjorten hadde vært i hagen mens jeg var borte! Heldigvis hadde den ikke gått i husveggen og forsynt seg...

      Slett
  2. Idag har vi haft ett underbart soligt väder, men vi hade att göra hela dagen med annat så någon trädgårdsvistelse blev det inte. Hjortarna/rådjuren är hopplösa när de väl fått smak på vissa växter :( Tyvärr måste jag säga att Revira inte hade någon som helst effekt hos oss heller då vi prövade det för några år sedan. Det enda som har fungerat är Trico -Garden. Hoppas du får behålla de krokusarna som du har kvar. Ha det gott/Monne

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg søkt opp Trico Garden, men jeg finner ingen forhandler i Norge. Jeg får se om det er mulig å importere fra Sverige.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Hjort smager godt:)
    For de skal da ikke have lov til at æde alle dine Crocus!
    Hvidløg spiser de da nok ikke?
    Ellers ser det rigtig godt ud det du kan vise - du er stadig klart foran:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. De har spist store mengder hvitløk før, så her omkring får men ferdig smaktilsatt hjortestek! De fleste krokusløkene ligger igjen, så jeg får satse på at jeg klarer å holde den borte neste vår!

      Slett
  4. Hej
    Øv hvor ærgerligt at hjortene spiser dine krokus. Vi har hegnet haven helt ind, vi kunne ikke have rosenknopperne i fred for dem. De er søde, men bedst når de holder sig uden for haven.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Et hegn er nok det beste, og litt etter litt håper jeg å komme i orden med det hele veien rundt!

      Slett
  5. Så trist at hjorten har spist dine krokus! Det er jo så ergelig for deg. Håper at det går an å gjøre noe med det.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det håper virkelig jeg også! Inngjerdingen kommer til å ta tid, så jeg får bruke noen kjerringråd og se om det hjelper.

      Slett
  6. Hei.Uff, det er ikke moro når det er sånn. Håper at du finner ut en vei til å holde den unna. Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Høyt gjerde rundt hele tomten er nok det beste, men koster en del, så jeg får ta det litt og litt. Foreløpig har jeg kunnet bruke ting jeg finner i garasjen, men jeg må nok kjøpe høye gjerdestolper og få dem i jorden så jeg kan feste høyt gjerde, så det får komme etter hvert.

      Slett
  7. Hei! Leit å høre om hjorteplagen :-(( Jeg har heldigvis vært spart for hjorten så langt! Håper du finner gode måter å holde den unna på! God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fru Ranten, så kjekt å ha deg tilbake! Ja, hjorten har virkelig vært en stor plage de siste par årene, jeg vet ikke om det kan ha sammenheng med at det har vært mye tømmerhogst og blitt laget mange skogsveier på Fanafjellet samme periode. Kanskje hjorten har blitt skremt nedover hit til bebyggelsen på grunn av det... Nå hørte jeg at jaktkvotene på hjort skulle økes betydelig, så får jeg se om det hjelper!

      Slett
  8. Men usch så tråkigt, glädjen över de första krokusarna som tittar fram och så denna besvikelse över skövlingen.

    Det säljs ju mycket som påstås ge gott skydd men troligen är inhägnad det enda som hjälper på sikt.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla. Jeg tenker nok at du har rett, så jeg tar meter for meter og håper at det skal hjelpe. Alt som gjør tilkomsten mer vanskelig for hjorten kan kanskje redusere besøkene.

      Slett
  9. Øv! Det kan være et stort problem, især i denne tid, hvor der er mest spiseligt inde i haven.

    SvarSlett
  10. Joli début de printemps chez toi aussi! Bonne idée que celle du treillis à poule pour protéger les pousses...
    Bon dimanche!

    SvarSlett
  11. Fader, så trasig med hjorten. Ikke noe som biter på den høres det ut som. Gjerde er nok det beste våpenet. Håper du ikke mister motet. Lykke til!
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
  12. Trist med krokusen. Jeg leste akkurat om noen som hadde god erfaring med dette middelet, så det var interessant å høre at du ikke har det. Heldigvis kommer det ikke hjort til byen her, rådyr er det, men de har ikke vært noe problem i forhold til hagen. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  13. Åh, så trist det er når man får disse uønskede besøkene. Jeg kjenner igjen det så altfor vel. Jeg tror også at gjerder er det eneste sikre for å slippe rådyr, harer og hjort i hagen. Det tar tid og koster penger, men så slipper man disse triste stundene som du nå har opplevd.
    Klem Nora

    SvarSlett
  14. Flotte bilder!
    Herlige vårbilder og sol.
    Nå er den beste tiden fremover.
    Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett