lørdag 8. august 2015

Hvordan gikk det med de Spanske Margerittene jeg sådde i vår?

Her i solen trives de Spanske Margerittene godt
Jeg liker å lage mine egne sommerblomster, det er noe med det å dyrke fram fra frø som inspirerer meg. Og hvis jeg kan sanke frø om høsten som jeg kan så og få til å spire i kjøkkenvinduet er gleden enda større enn hvis jeg kjøper frøene. I fjor høst samlet jeg frø av Spansk Margeritt, og disse spirte villig da de ble sådd i vår. Jeg kan ikke huske at jeg har sett frø av denne sommerblomsten på hagesenterne, så jeg tenkte at kanskje den var fryktelig vanskelig å få til. Men spirene ble priklet og etterhvert ble de fleste småplantene toppet for å bli tettere. Det ble mange planter etter hvert, og de ble plantet både i krukker og bed rundt i hagen. Og til slutt kom det blomsterknopper som ble til flotte hvite og lilla Margeritter. Jeg fikk spørsmål tidligere i sommer fra en som lurte på om det hadde gått bra med disse plantene, og da kunne jeg vise til bilde av den første utsprungne blomsten på Instagram-kontoen min. Det er litt vanskelig avgjøre om disse er lette å dyrke selv, for denne sommeren har vært fryktelig kjølig og vår i Bergen. Foreløpig har bare ca halvparten av plantene kommet i blomst, men jeg tenker at om det hadde vært litt bedre vær kunne de kanskje ha vært både større og med flere blomster. Konklusjonen min blir at jeg helt sikkert kommer til å prøve på nytt neste vår. Jeg håper bare jeg får modne frø, hvis ikke får jeg prøve å kjøpe frø på nett. Jeg regner med utvalget er bedre der enn på hagesentrene.  Bildene viser noen av blomstene som er noe ulike i fargenyansene.

Det har vært en solrik dag i Bergen i dag, selv om vinden har hatt et kaldt drag. Flere nye blomster er på vei til å blomstre, så jeg satser på at resten av august blir fargerik og fin i hagen.

Ha en fin lørdagskveld!

Hilsen Anne-Kristin
Hvit med et rosa skjær ytterst på kronbladene
Flott rosa farge på denne
Klassisk hvit med mørkt blålilla "øye"
Litt lysere lilla med noe stripete preg
De hvite var først ute og har flest blomster
Men fremdeles er det mange som ser slik ut
Jeg håper de snart kommer i blomst!





1 kommentar:

  1. Hvordan tok du frø fra marerittene? Kan du fortelle litt mer om det?

    SvarSlett