søndag 23. august 2015

Hortensia og augustvarme

Så kom endelig sommervarmen til Bergen! Siste uken har det vært godt over 20 grader til langt på kveld, og da kommer virkelig blomstringen til sin rett. Flere av rosene jeg klippet helt ned tidlig i sommer står nå i knopp og vil sannsynligvis springe ut i løpet av uken som kommer. En hektisk hverdag, med enkelte komplikasjoner, beslaglegger det meste av tiden min. Da blir det lite tid til overs for hagestell. Derfor er det blitt en del ugress både her og der. Men jeg velger å se på de nydelige blomstene som stråler i solen, så får alt det andre komme til sin tid. I dag har jeg valgt å konsentrere meg om å presentere mine tre flotte Hortensia. To av dem er krukkehortensia jeg har plantet ut, det har jeg vel allerede nevnt i et tidligere innlegg. Den ene hadde hvite blomster da jeg fikk den mens den andre mener jeg var blå. Nå blomstrer de begge med blå blomster, den ene med et snev av lilla mens den andre er blå mot hvitgrønn. Jeg synes de begge begynner å bli flotte nå når fargen virkelig får vist seg. Den tredje hadde jeg et eget innlegg om i fjor, det kan du lese her hvis du har lyst. Den heter Hydrangea Aspera og er en diger plante. I bestefarhagen er den tre-fire meter høy med et areal på omlag fire-fem kvadratmeter. Min har foreløpig bare tre grener og er rundt to meter høy på det høyeste.

Nå skal jeg trekke en kanne kaffe og gå ut og nyte ettermiddagssolen.

Ha en fin søndag videre alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin


Noen av blomstene er nesten helt lilla
Noen blomster er mer blålige

Det ser ut som om den liker plasseringen inntil berget i fjellhagen


Den andre krukkehortensiaen er mer blå
Den ser også ut til å trives i skyggen under kirsebærtreet
Blomstene har spissere kronblad enn de gamle hagehortensianene
Hydrangea Aspera i sol og skygge
Både blomster og blader er store på denne.
tykke lodne blader








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar