lørdag 28. mars 2015

Kirsebærstuen - en plass for lykkelige stunder

I hagen på nordøstsiden av huset står det et digert kirsebærtre. Det vil si at etter å ha lest litt tror jeg egentlig det er et morelltre. Uansett fant vi tidlig ut at på svært varme sommerdager vardet deilig å oppholde seg i skyggen under dette, så vi satte opp benk og bord under trekronen, og straks hadde plassen fått navnet Kirsebærstuen. Plassen er på omkring 6-8 kvadratmeter og har fine berg både foran og bak. I fjor på sensommeren oppgraderte jeg berget og bedene i forkant og inkluderte alt i en fjellhage. Berget på baksiden av plassen var i stor grad invadert av skvallerkål, men på høsten fikk jeg fjernet store deler av denne og samtidig renset opp i de få fjellplantene jeg har der. Fremdeles er det en god del ugress som jeg jobber med å få bort, og jeg ser for meg at plassen kan bli innringet av flotte skyggekjære blomster. Jeg har en daglilje allerede, og det vil nok bli plass til flere. Jeg merker virkelig at innsatsen i hagen har blitt betraktelig større etter hagebloggingen startet. Jeg har jo lyst til å vise fram og inspirere andre, slik jeg blir inspirert av alt jeg finner hos dere.


Her er det deilig å sitte når solen blir for sterk.
Treet er flott til oppheng av lykter og annet.
 Som klokkespillet du kan se til venstre.
 Det kjøpte jeg på julemarked i Wien for mange år siden.
Selve plassen er dekket av "plen", men det er vanskelig å komme til med gressklipperen, så jeg planlegger et dekke av steinheller under møblene. Jeg har vært borte i tanken om en treplatting, men har funnet ut at det passer ikke inn i helheten. Foreløpig ligger det et tynt dekke av gamle takskiferheller, men det er bare helt midlertidig. Møblene, som har stått der i 13 år, er klare for en total renovering. Vi tenker å skifte ut treverket og kanskje male det i en fin grønnfarge.






Jeg har vært ute og tatt bilder av Kirsebærstuen fra ulike vinkler i dag, så ser dere utgangspunktet mitt. Bildet øverst på bloggforsiden min er fra en fin stund i stuen midt på sommeren. Etter hvert vil jeg vise hvordan arbeidet med plassen utvikler seg. Jeg kjenner at jeg gleder meg allerede. Den store hellen som står inntil trestammen har jeg tenkt å bruke til bordplate, men jeg har ikke bestemt meg for hvor jeg skal ha det bordet.


Foreløpig er det nok best å sitte et annet sted i hagen der det er sol.
Møblene trenger en real oppussing og plassen trenger et dekke av heller.
Lurer på hvor mange meter høyt treet er...


Morelltreet i full blomst, 2. mai 2009
Morelltreblomstring i begynnelsen av mai 2009
 Og så over til noe av dagens blomstring i hagen. Det er jo disse underne som kommer fram hvert år som er de virkelige skattene i hagen. Akkurat nå er krokusene mer eller mindre ferdig, og kuleprimula, snøstjerner, perlehyasinter og påskeliljer er så smått i gang. Jeg håper været blir bra nok i påsken til mange gode kosestunder med graving i hagejorden.

Ha en fin palmehelg!

Klem fra Anne-Kristin


Kuleprimulaene er så smått i gang med blomstringen.
 
De fiolette var først ute men nå kommer også de hvite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar