fredag 6. mars 2015

Krokustiden har kommet for fullt

Når de første smørgule krokusene er kommet i bedet i sørveggen på huset, som regel i slutten av februar, er startskuddet gått for noen uker med fargeeksplosjon i hagen. De eneste krokusene som jeg har navn på er noen hvite Jeanne d'Arc som jeg kjøpte for noen år siden. Disse er ennå ikke kommet i blomst, men flere andre har kommet opp den siste tiden. Det har vært en sur og nedbørrik uke med regn og snø, og bare noen få solgløtt innimellom. I dag har det vært litt lengre perioder med sol, men det tok en stund før krokusene åpnet seg for de var alt for våte. Ennå er det mange krokus som ikke er kommet opp, men jeg ville så gjerne dele disse bildene med dere.


En del av krokusene er fra før vår tid i hagen, mens noen er arvet fra bestefarshagen. Blomsten som har nesten hvite kronblad ytterst og lilla kronblad innerst er fra den hagen. Den er absolutt en av mine favoritter blant krokusene. Hvis du vet hva den heter blir jeg glad hvis du legger igjen en melding. Jeg blir forresten glad om du skriver en melding selv om du ikke vet hva den heter. Det er kjekt å vite hvem som har lest det jeg skriver.
Noen av kronbladene er stygge, for det har både regnet og sluddet siste uken. Å gå gjennom krokustiden med mye regnvær er alltid kjedelig. Da blir blomstene fort stygge, og de visner gjerne før en virkelig får nytt synet av dem.

En av mine favorittkrokus

Et av bedene mine har vært kraftig neglisjert de siste årene, så der har ugresset delvis overtatt ene enden. Likevel sniker krokusene opp gjennom det visne gresset for å kunne nyte sollyset når det endelig kommer. Da er det greit å gi dem en hjelpende hånd og fjerne litt av stengselet, sånn at de kan få plass til å bre ut kronbladene sine. Jeg er sånn i tvil om hva jeg skal gjøre med dette bedet, om jeg skal ha staudebed der eller om jeg skal lage en slags hekk mot marken utenfor. Det er grunnen til at jeg ikke har vært så nøye med lukingen.


Det hjelper å få bort litt av det visne gresset.


















 


Jeg har lagt strak med influensa hele uken, men i dag måtte jeg ut fem minutter for å ta noen bilder. Er på bedringens vei, og jeg håper jeg blir helt frisk i løpet av helgen. Jeg er frisk nok til å skrive noen ord på bloggen, og etterpå skal jeg gå gjennom blogglisten min og kose meg med mange fine blogger som jeg følger.

Nå kan vel de fleste gå i gang med en eller annen form for hagearbeid, enten ute, eller med såing eller andre forberedelser innendørs.

Ha en riktig fin helg!

Klem fra Anne-Kristin




Gule krokus
Lilla og hvitstripete krokus
Hvite krokus
Lilla krokus







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar