søndag 30. august 2015

En deilig ettermiddagsøkt i hagen

I dag tok jeg en tur på hagesenteret, egentlig for å se om de hadde noen fine våririsløker i sortimentet. Jeg hadde sett noen flotte på internettbutikker, men synes det hadde vært greit å unngå store portoutgifter for relativt små innkjøp. Dessverre hadde de ikke våriris, men jeg fant en krokus som jeg satte på ønskelisten i vår, nemlig Ard Schenk. I tillegg kjøpte jeg tre Alliumløker, Allium aflatunense, ettersom jeg forstår at alluim er et "must" i staudebedene rundt omkring.

På høsten er det mange stauder til halv pris, så jeg tok en liten runde og fikk med meg en skjeggiris; Iris Germanica Constant Watiez. På bildet ser det ut som om blomstene er lys ferskenfarget, og den er altså et tilskudd til irissamlingen min (som foreløpig er svært liten) En nydelig høstfloks Phlox paniculata "Franz Schubert" fikk også bli med hjem, selv om den ikke var på tilbud.

Bedet ble utvidet på ene siden og høstfloksen ble plantet i bakkant
Deilig ettermiddagsvær lokket meg ut i hagen til en god lukeøkt. Det ble en del bøtter med vissent løv og ugress som ble kastet i kaldkomposten. Det verste ugresset blir lagt i poser i søppelspannet, men heldigvis var det ikke så mye av den sorten.

Etter at jeg hadde luket en times tid fant jeg fram greip og gresskantkutter og begynte å utvide lyktebedet mitt. Dette bedet laget jeg i vår da jeg fikk en New Dawn rose til bursdagen min. Planen er at dette bedet skal bli større etter hvert som behovet melder seg. Bedet er langs innkjørselen til hagen og skal fylles med peoner, høstfloks, riddersporer, litt løker og kanskje noen flere roser. Bedet ble foreløpig bare utvidet på høyre side, og i høyre bakkant plantet jeg den nye høstfloksen. Jeg plantet krokusløkene i forkant av lykten, så de kan stå og skinne mot solen kanskje allerede tidlig i mars.




Irisen ble plantet i et av de gamle staudebedene, så får jeg se om den blir stående der eller om jeg finner en ny plass til den senere. Alliumløkene ble derimot ikke plantet i dag, jeg må ta en runde og vurdere ulike alternativer før jeg bestemmer meg. Etter å ha jobbet et par timer gikk jeg glad og fornøyd inn, og da jeg hadde vasket hendene og skiftet klær begynte regnet å øse ned utenfor.

Våririsene, som jeg opprinnelig reiste for å finne løk av, må jeg visst likevel bestille på nett, for flere av dem vil jeg absolutt ha i bedene mine!

Nå går det mot september, sommeren er over uten at jeg engang har hengt opp hengekøyen i hagen. Likevel kjenner jeg at jeg har mange gode hageminner også fra sommeren 2015. Jeg tenker at hagelivet fortsetter i alle fall en måned til før det er på tide å pakke sammen redskapen.

Til alle dere der ute ønsker jeg en fin inngang til september og første høstmåned!

Varm sommerklem fra Anne-Kristin
Phlox paniculata Franz Schubert
Mine egensådde Spanske Margeritter står fint i bedet.
Senere vil jeg utvide også på denne siden.
Etter inspirasjon fra andres blogger i vår
 kom krokusen Ard Schenk inn på må ha-listen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar