onsdag 7. oktober 2015

Oktoberbergknapp eller høstbergknapp full av insekter

I går var det en fantastisk oktoberdag i Bergen, solen skinte fra bortimot skyfri himmel og temperaturene minnet mer om sommer enn om høst. Jeg benyttet anledningen til å ta ut putene til hagemøblene og satte meg i solskinnet med kaffe og hekletøy. Ved sitteplassen vokser min flotte Oktoberbergknapp, eller Høstbergknapp. Jeg vet ikke om det er ulike navn på samme planten, men den blomstrer på denne tiden når det fleste andre staudene har takket for seg for året. Kneskje noen kan hjelpe meg med å avklare dette? Denne planten står nå på sitt fineste, og oi går var den overfylt av summende insekter som koste seg med de gaver blomsten kunne gi. Den tiden jeg satt i solskinnet var den til enhver tid dekket av 20-30 insekter, deriblant fire flotte sommerfugler, fem-seks møll? en mengde humler og massevis av små fluer, blomsterfluer og andre ukjente insekter. Dermed ble det gjort en mengde forsøk på å forevige de flygende små mens de koste seg og sugde nektar.

Denne uken har jeg høstferie, og da blir det tid til å få unna litt av det som har stått på vent. Hagearbeidet blir satt litt til side, men ikke så lenge, for i går fikk jeg melding om at en forpakning med høstløk er sendt fra leverandøren. Så i løpet av et par dager håper jeg å få satt ned både nye krokusløker og våriris! Og så er det vel snart på tide å sette hvitløk igjen.

Ha en fin onsdag, enten du har høstferie eller ikke.

Klem fra Anne-Kristin


Sommerfuglene sto i kø på blomstene

En blomsterflue eller noe lignende
En av mange humler
Humlene er fantastisk flotte!
Sommerfugl og møll


Jeg tror dette er møll


















1 kommentar:

  1. Har nylig fått min første oktoberbergknapp. Den vil bli formert og pryde hagen i oktober.

    SvarSlett