lørdag 5. september 2015

Roser og høstfloks på sitt vakreste

En nydelig lørdag formiddag, og jeg tar en liten runde for å nyte blomstringen den 5. september. Alle rosene mine har overlevd den kraftige beskjæringen jeg foretok tidlig i sommer, og nå er det roser på alle med unntak av Heidelberg, som har store knopper. To av stilkrosene har jeg ikke navn på, den ene er hvit mens den andre er mørk rød. Den er nesten svart på utsiden av kronbladene, det sees best før den springer helt ut. Begge rosene sto her da vi flyttet inn, og de blomstrer normalt fra månedsskiftet juni/juli og helt til frosten tar knekken på dem. Her et år tok jeg bilder av den hvite i blomst 1. januar!

En annen stilkrose i samme bedet er litt mer oransje i rødfargen, og den var det merkelapp på da vi kom. Det er en Duftwolke, og den har virkelig en nydelig duft. Klatrerosen Symphatie har flere roser som har sprunget ut nå, de gjør seg godt mot den hvite muren bak.

På andre siden av huset har jeg en rosebusk,  Dronning Margrethe som har nydelige rosa blomster. Egentlig burde jeg ha flyttet den til en plass på solsiden, for den ser ikke ut til å trives så veldig. Likevel kommer den med noen blomster hvert år.

I dag har jeg også tatt bilde av min andre høstblomstrende lilje, som ikke kom med mange blomster i år. Den står i et bed som ikke har vært prioritert høyt når det gjelder vedlikehold i år. Dette er en Lilium Marakech, og jeg har bilde av den fra tidligere på forsiden av bloggen.

To høstfloks tar jeg også med i dag. Den mørkeste lilla har jeg med fra bestefarhagen, mens den nesten hvite med rosa midte fikk jeg fra hytten til en venninne mange år før jeg selv fikk hage. Den var i pensjon hos foreldrene mine til jeg fikk min egen hage.

Nå er det snart på tide å fortsette med alle dagens gjøremål, men først blir det en kopp kaffe i sofaen.

Ha en flott lørdag, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin
Knopp som akkurat er på vei til å åpne seg
Rosene på denne er nydelig røde, mens utsiden av kronbladene er mørke
vakre stilkroser er verd å ta bilde av!
Min eneste hvite rose er også kommet i blomst
Duftwolke
Symphatie
Heidelberg er også på vei til å springe ut.
Dronning Margrethe
Lilium Marakech
Høstfloks uten navn
Høstfloks uten navn












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar