tirsdag 22. september 2015

Det går med små skritt, men det går likevel framover

Innsatsen i hagen ville normalt vært større på ettersommeren enn den har vært til nå, men jeg må bruke noen timer hver dag på andre ting, spesielt er det hekling til vårens bunad som tar tid. Men denne søndagen bevilget jeg meg en tur i hagen der et par av bedene fikk en etterlengtet luking, og en liten helleplass fikk frisering av gresskantene sine.

Nå har frukten begynt  modne, så de første eplene på "Prins"-treet ble plukket. Nydelige sprø og nesten litt søte forsvant de raskt fra fruktfatet. De fleste er ganske små, men det er også noen som har brukbar størrelse. Det fine er at i år har vi ikke opplevd hjort innenfor hagegjerdet, så vi håper også resten av eplene får stå i fred.

I august kjøpte jeg en søyleblomst, Liatris spicáta, som jeg plantet i fjellhagen ved siden av Hortensiaen. Nå er den kommet godt i gang med blomstringen, så det kjøpet er jeg godt fornøyd med!

Søyleblomst og Hortensia
Det lille lyktebedet på sørsiden av huset skal utvides litt etter litt, og denne søndagen var det på tide å gjøre klart for nyplanting igjen. Jeg fant ut at jeg måtte redde en høstfloks som holdt på å forsvinne i ugresset, så da var det å finne fram kantskjærer og greip og lage plass til planten. Plassen som er til overs har jeg foreløpig satt av til noen løker jeg har bestilt. Akkurat nå blir det lett for at alt jeg planter er høstblomstrende, og det kan føre til at bedet blir ganske kjedelig det meste av sommeren. Derfor ser jeg det litt an før jeg bestemmer meg for hva mer jeg vil plante. Som du kanskje ser har jeg mye plass å ta av når det gjelder dette bedet, så her kan det med tiden bli riktig flott!

Jeg ønsker dere alle en fin tirsdagskveld!

Klem fra Anne-Kristin


Eple Prins

Lyktebedet skal utvides på venstre side
Denne høstfloksen må reddes ut av ugresset
Ikke så stor utvidelse, men nok til høstfloksen og noen løker
De spanske margerittene står fremdeles ganske fint
Denne høstfloksen fikk jeg for mange år siden fra hytten til en venninne.
Litt uvanlig kameravinkel
Det er ikke så lett å få øye på den.
 men høstfloksen er plantet bakerst til venstre.
Den vokser seg vel kraftigere neste sommer!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar