mandag 27. juli 2015

Min første hvitløkavling er høstet!

I høst satte jeg hvitløk for første gang. Egentlig har jeg tenkt på det i mange år, men aldri kommet til å gjøre det. Jeg kjøpte økologisk dyrket løk og satte jorden. Det kan du lese om Her (håper jeg gjorde dette riktig) Nå oppdaget jeg at den grønne stengelen hadde begynt å visne, så jeg måtte slå opp i en av mine hagebøker og undersøke, så da fant jeg ut at det var på tide å høste hvitløken. Avlingen ble langt fra verdens største, men den var min første og den var min egen, så jeg er storfornøyd! Jeg kjenner det lukter hvitløk av hendene mine, så hagegleden varmer godt i meg akkurat nå! Jeg satte noen røde fedd og noen hvite, og derfor fikk jeg nok to ulike sorter hvitløk. Jeg har ikke gjødslet noe særlig, men den våte, kjølige sommeren får ta mesteparten av skylden for størrelsene, tror jeg. Jeg gleder meg allerede til å sette nye hvitløk. I min økologiske hagebok sto det at hvitløk satt om høsten skal høstes i juli mens fedd satt om våren høstes i august. Da tenker jeg at det blir satt fedd både i oktober og i april neste år, så har jeg hvitløk over en lengre periode.

Uten noe å sammenligne med ser hvitløkene store og fine ut.
Etter en morgenjoggetur i dag tok jeg en runde i hagen og fikk se denne bien som virkelig koste seg i Moskuskattosten. Jeg tror i hvertfall at det var en bie, men ble litt usikker da jeg så bildene. Den var mye mindre enn en vanlig veps, og den summet godt der den fløy rundt helt dekket av pollen.

Denne dagen har altså startet på en helt fortreffelig måte! Klokken er bare tolv, det er sol og noenlunde varmt og jeg har fremdeles ferie! Bedre kan det vel ikke bli!

Ha en fin sommerdag alle sammen!

Klem fra en godt lykkelig



Nesten helt dekket av pollen.
Til slutt en av mine hjemmeproduserte Spanske Margeritter



Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar