lørdag 25. juli 2015

Min første bloggbursdag

Peonknopp med morgendugg
Så er det altså ett år siden jeg bestemte meg for å sette i verk tanken om min egen hageblogg. Jeg hadde en tanke om at dersom jeg kunne dele mine gleder, planer, prosjekter og utfordringer med andre hageglade mennesker, ville hagen min bli en enda storre glede for meg. Jeg trengte et lite spark bak for å gjøre en større innsats i hagen, ikke fordi jeg synes det er et ork, men fordi jeg alltid syntes jeg burde gjøre noe annet. Ett år har altså gått, jeg skriver nå mitt åttiniende innlegg og jeg har hatt visninger fra alle kanter av kloden. Det kjekkeste er de faste følgerne, som gjerne legger igjen en koselig hilsen, gode råd og tips eller navnet på en plante. Hvis du er en av dem, takker jeg deg så mye! Ellers har bloggingen gjort at jeg prioriterer hagen når det er mulig. Innimellom arbeid, familie og husoppgaver er det veldig befriende å kunne drive med både luking, og annet vedlikehod. Nye prosjekter kommer også etter hvert, men det må gå i mitt tempo så det ikke blir en byrde. I år har jeg i tillegg en stor oppgave med å sy bunad til datteren vår som står konfirmant til våren, og svarte jordhender er ikke en god kombinasjon med hvit søm og hekling.

Sarte solstråler gjennom løvverket på kirsebærtreet treffer peonen
Duftskjærsminen står i full blomst
Etter ett år skulle jeg kanskje ha sett en enda større forandring i hagen, men ettersom denne sommeren har vært alt annet enn sommerlig er det vanskelig å si om jeg har lykkes. Akkurat nå etter noen ukers ferie og regntunge dager de dagene jeg har vært hjemme, ser ikke hagen så flott ut. I dag er det imidlertid sol, og jeg håper å få klippet bort alt det visne som skjemmer bedene. Så håper jeg flere av de hjemmedyrkede sommerblomstene skal åpne seg, for jeg har mange Kosmos og Spanske Margeritter som er i knopp. Men aller mest tror jeg at jeg skal sitte ute i solen og hekle til bunadsforklet, og tenke på hvor jeg heldig jeg har som kan kose meg i mitt eget tempo i min egen hage. Kanskje jeg må ta ut parasollen for første gang i år...

en enslig Iris innimellom ugresset i staudebedet
Jeg tror jeg konkluderer med at jeg fortsetter videre med bloggen min. Så lenge jeg koser meg med å skrive den, så håper jeg andre finner glede i å lese det jeg deler. I dag deler jeg noen bilder fra min morgentur i hagen.

Kosmos fra egen produksjon
Ridderspore er en av mine favoritter, og jeg ønsker meg flere.
 Denne tok jeg frø fra i fjor og jeg har plantet ut noen miniplanter i år.
Moskuskattost sprer seg over alt i hagen,
men jeg synes de er nydelige, så de får god plass.
En villrose som vokser nesten under Kristtornen min blomstrer
, og den er jo faktisk ganske vakker!
Stjerneskjerm - en avlegger fra bestefarhagen
Denne nelliken flyttet jeg fra et annet berg i fjor, og den ser ut til å trives

Ha en nydelig lørdag alle kjære lesere!

Stor sommerklem fra Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar