torsdag 23. juli 2015

En peonsamler i startfasen

Peon i skyggen av kirsebærtreet
Jeg har vel egentlig flere ganger gitt uttrykk for at peonene er mine absolutte favoritter i blomsterverden. Da jeg fikk min egen hage sto peoner øverst på ønskelisten, og nå er det blomstringstid for dem hjemme hos meg. Jeg har foreløpig bare seks eller sju sorter, for jeg er ikke av dem som kan bruke store summer på blomsterinnkjøp. Men så gleder jeg meg kanskje desto mer når jeg får en ny peon jeg kan plante. Den ene av peonene blomstrer allerede i mai, så den er ferdig for lengst. To er så små at de ennå ikke har kommet i blomst, og dermed har jeg altså fire ulike som blomstrer akkurat nå. Den hvite, som jeg presenterte i går, har jeg funnet ut må være en Festiva Maxima. Så har jeg en Karl Rosenfield som jeg fikk i gave for mange år siden. Den trives veldig godt og har mange flotte blomster i år. Noen av dem er helt fylte mens andre har færre kronblader og et stort felt med gule støvbærere i midten. De to siste som blomstrer er fra bestefarhagen, den ene har jeg skrevet om før, den er nydelig lys rosa og helt fylt, men om det er en Sarah Bernhardt vet jeg ikke. Den andre fra bestefarhagen er enkel og mellomrosa med gule støvbærere. Den står delvis i skygge under kirsebærtreet, så den kunne kanskje med fordel ha vært flyttet til en mer solrik plass. Morplanten er noe mørkere i fargen, tror jeg, det kan vel ha med vokseplassen å gjøre. Jeg har planer om å utvide det nye bedet rundt lykten på solsiden av huset, så der vil det bli plass til flere peoner.
Festiva Maxima

Nå skal jeg finne ut hva jeg må gjøre i hagen i morgen, for det er mye som er overgrodd etter ferien. Nå er i alle fall plenen klippet, grønnsakskassene luket og det verste av ugresset tatt i tre av bedene. Det blir kanskje en ny oppdatering i morgen, jeg har litt annet enn peoner i blomst også. Noen roser derimot er det ikke ennå, men det ser ut til at alle har overlevd den dramatiske beskjæringen tidligere i sommer, så da er jeg fornøyd!

Ha en fin sommerkveld, alle sammen, og husk jeg blir glad om legger igjen noen ord!

Klem fra Anne-Kristin
Karl Rosenfield med få kronblad - riktig fargegjengivelse

Karl Rosenfield med mange kronblad
Litt for rosa gjengivelse...
Fargen på bildene varierer utifra hvilket lys de blir fotografert i.
Er dette Sarah Bernhardt?
Knoppen har mørkere felter
Lag på lag med delikate kronblad
En av stilkene har fem knopper.
Denne fargegjengivelsen er ganske riktig
Kan knoppen gi svaret på hva peonen heter?
En enkel blomst var alt som kom på denne i år
Ikke så prangende, og navnløs,  men vakker uansett. 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar