torsdag 2. juli 2015

Anne-Kristin presenterer - fronthagen

Forsiden av hagen min ligger mot sørvest og har altså ett hjørne mot sør og ett mot vest. Fra altanen har jeg utsikt mot Austevoll ytterst ute, men også mot alle de fine øyene imellom. Når solen står som lavest har jeg fem timer sol inn stuevinduene når været er fint. Nå på sommeren går solen ned bak fjellet i nitiden, men høye bjørk- og furutrær i skogholtet utenfor hagen fører til at solen forsvinner enda tidligere. Men å ha sol i over tolv timer i hagen midt på sommeren er vel ikke noe å klage over! (så lenge det ikke bare regner, da)

På denne siden av huset har plenen vært prioritert for lek og ballspill de nesten fjorten årene vi har bodd her. Nå er jenta vår fjorten år og plenen blir ikke brukt på samme måten som tidligere. Planen er etterhvert å lage flere og større bed på dette området. Da vi flyttet inn var det ingen bed utenom rundt flaggstangen. Litt busker var det her og der, og langs gjerdet mot vest en rad med bærbusker.

Jeg startet med å lage staudebed langs gjerdet på sør-østsiden. Der plantet jeg mange stauder og løker, men jeg mistet litt motivasjonen da bonden sprøytet marken sin på en dag da det blåste og flere av plantene mine ble skadet. Jeg har litt problemer med å få skikk på dette bedet, tidlig på våren er jeg litt usikker på noen av staudene, og senere på sommeren har det blitt oversett. Jeg håper å få skilt ut staudene fra ugresset på sensommeren, slik at bedet igjen kan bli ryddig og pent.

Staudebedet mot sørøst trenger enda bedre opprensking
Innkjørselen sett fra altanen
Akkurat nå er det valmuene som blomstrer best her.
 Så laget jeg et staudebed mot gjerdet i nordvest. Det har jeg klart å holde vedlike, og der vokser blant annet riddersporer, peoner og valmue. Noen av staudene har vokst litt for mye inn i hverandre, så jeg må nok sortere litt i dette bedet også på ettersommeren. Bedet har jeg planer om å utvide etterhvert, og kanskje få det til å henge sammen med "lysthusbedet".

Papaver oriantale "Beauty of Livermere!
"Lysthuset! er ikke et lysthus, men en solrik sitteplass i le av to vegger. Da vi flyttet hit var det enda en halvvegg på denne plassen, men arealet var lite og i tillegg var det roser inni så noen god sitteplass var det definitivt ikke. Den ene rosen var merket som Heidelberg, og den flyttet jeg til inngangspartiet. Den andre flyttet jeg på utsiden av halvveggen der det allerede sto noen roser. Etterhvert rev vi ned halvveggen for å få åpnet opp litt. Senere har jeg lagt solide steinheller på plassen, og her er det deilig å sitte på solrike dager allerede fra mars av. Veggene trenger sårt et lag maling, men det har ikke vært prioritert ennå.

Sitteplassen "lysthuset" nederst i hjørnet
Like ved innkjørselen omtrent midt mellom porten og huset står en fin gammeldags svart lykt. Jeg har lenge tenkt at jeg ville ha en rose klatrende oppetter lykten, og til bursdagen fikk jeg en New Dawn som jeg hadde ønsket meg. Jeg begynte derfor på et bed rundt lykten og fikk plantet rosen der. Dette bedet skal jeg utvide etter hvert, og jeg har allerede plantet to egensådde riddersporer der.


Som dere ser av bildene har jeg mye tilgjengelig plass på denne siden. Egentlig er det ikke så mye å presentere, men da blir det enda kjekkere både for meg og for dere å se utviklingen. Ha en riktig fin sommerdag der ute. I dag blir det kanskje årets varmeste.

Klem fra Anne-Kristin
Utsikt fra altanen mot sør

Første egensådde Cosmos blomster i flaggstangbedet
Plenen skråner lett oppover fra porten mot sitteplassen
Et nytt bed rundt lykten er så vidt påbegynt
Rips- stikkelsbær- og solbærbusker som hekk
På nordøstsiden av skjermingen vokser peoner, gyvel og storkonvall.
Sett fra sitteplassen "lysthuset"
Rhododendronen skal vokse og skjerme sitteplassen bak


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar