lørdag 23. august 2014

Så var enda et bed klart for våren

Det første bedet jeg begynte å beplante i hagen var et lite bed inntil husveggen på nordvestsiden av huset. Solen kommer rundt på den siden i halv tretiden på ettermiddagen og er der i noen timer før trærne legger skyggen sin der. Klosterklokkene kommer grytidlig om våren i det bedet, allerede i slutten av januar kommer de hvite klokkene fram helt inntil husveggen. De første staudene jeg plantet der var avleggere jeg fikk fra familien. Tre ulike astilber, stjerneskjerm, småhjerte og en liten hosta har i løpet av 12 år vokst seg store, så nå var det på tide å få dem delt. I tillegg hadde skvallerkålen spredd seg, så her måtte det en grundig opprensking til. Etter delingen har hver plante fått bedre plass, og alt som ble til overs skal jeg plante langs gjerdet så jeg har til snitt. Jeg lot det være litt plass til overs så jeg har plass til en ny staude også...
Staudene sto så tett at det begynte å gå ut over blomstringen

Tre ulike Astilber  - og skvallerkål

Så var endelig alle ugressrøttene borte - håper jeg!

Bedet er klart for en ny vår! Til våren skal også murkanten få et strøk maling.

Ettermiddagssolen skinner, og jeg kan ta meg en velfortjent kopp kaffe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar