fredag 15. august 2014

Enn så lenge har hjorten holdt seg unna frukten

Den første våren vi hadde hage fikk vi to pæretrær i gave, jeg har gått tilbake i mine hagedagbøker for å finne navnene, men har glemt å skrive dem inn! Det ene var et Grev Moltke, mens det andre tror jeg var Broket Julipære. Det tok flere år før de begynte å blomstre, og dessverre så blomstrer det ene litt senere enn det andre. Dermed har det ikke blitt mye pærer til nå. Men i år har det ene treet rundt 15 pærer, så da blir det vel endelig en smak. I hvert fall hvis hjorten holder seg unna. Sistnevnte spiste nemlig opp alle eplene på Prins-treet mitt i fjor, og jeg frykter at det samme vil skje i år. Treet fikk jeg i gave i 2004 og det har hatt noen epler hvert år, men i fjor forsynte hjorten seg altså av både frukt og greiner. De få eplene som henger på i år håper jeg får tid til å modnes. Jeg burde kanskje dekke dem på et vis, men er usikker på hvordan. I dag har jeg i alle fall tatt bilder av frukten, så har jeg i hvert fall et minne. Og nå skinner solen, det er helg, og jeg er klar for å ta fatt på flere opprenskende økter i hagen!
Eple Prins

Pære - er dette Grev Moltke eller Broket Julipære?
Ha en fin helg alle sammen!
Hilsen Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar