onsdag 6. august 2014

Fire nye planter i fjellhagen

De store hagesenterkjedene i Norge er som en Rema 1000 butkk - de har et ganske begrenset utvalg planter for folk som vil ha det mest nødvendige. Jeg kan fint finne mye å kjøpe der, men synes egentlig det er ganske kjedelig. (mye griller og hagemøbler og sånn, har de jo) Men i dag tok jeg turen til mitt barndoms hagesenter i Bergen. På relativt liten plass bugnet det av planter, massevis av stauder, roser, helårsgrønne og løvfellende busker, spennende trær som lå langt utenfor mitt budsjett, bærbusker og frukttrær og en hel del andre ting. Brukte nesten en time på å vandre rundt mellom alle staudene, før jeg valgte meg fire planter til fjellhagen min. Tre av dem var til halv pris. Jeg skulle gjerne ha plukket med meg mye mer, men må klargjøre vokseplass først. Så gikk jeg rundt og studerte alle de flotte rosebuskene og drømte om hvor jeg kunne plante dem i hagen min. Det var vanskelig å dra derifra, men jeg vet at det ikke blir lenge før jeg drar dit igjen. 
Lewisia Eldora

Lewisiaen er flott og blomstrer lenge. Har en rosa fra før, og synes fargen på denne var nydelig

Papaver Miyabeanum Pacino 

Dianthus plumarius
I tillegg til blomstene på bildene kjøpte jeg en etasjeprimula som var avblomstret men der frøkapslene satt på. Kanskje får jeg små frøplanter av den... Flere planter jeg ønsker meg i fjellhagen er Snøsløyfe, Kinasøte, Kryptimian, en rød eller rosa Sildre og egentlig mange andre planter! Takk, forresten til dere som skriver kommentarer til innleggene mine! Jeg blir veldig glad, og det inspirerer meg både til å jobbe mer og til å skrive flere innlegg. Ha en strålende augustkveld!
Klem fra Anne-Kristin
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar