onsdag 13. august 2014

En nokså trist augusthage 2014 - dokumentasjon av den nordøstlige siden

En runde rundt i det som burde være en prakthage er nokså nedslående. Jeg må bare innrømme det, det er lettere å få hagen til å se praktfull ut når man kan gå tett, tett innpå enkeltblomster. Nå har den siste ukens kraftige regnskyll og stormer ødelagt det meste av det jeg kunne skryte av, så da er det like godt å innrømme det, det er alt for mye som har vært forsømt de siste årene. Dermed er jeg klar for noen før-bilder av hagen min på baksiden av huset. Dette er den delen som har frukttrær, noen små grønnsaksbed, kirsebærstuen og den viste fjellhagen. Vi har også en nokså dårlig "garasje" der, som bare blir brukt til oppbevaring av ting som hageredskaper, ved, dekk, og diverse annet. Vi har planer om å bygge ny garasje, men foreløpig er det på tankestadiet. Når jeg nå viser før-hagen er det for å dokumentere hvordan det er nå. Da kan det lbi morsomt å vise hvordan hagen forfandrer seg. Jeg håper å kunne oppgradere grønnsakshagen med heller og nye gode plantekasser. Denne bakhagen ligger mot nord-øst, bildene er tatt fra hjørnet som ligger rett mot øst. Hagens fire hjørner ligger altså mot øst, sør, vest og nord.
Tre av grønnsaksbedene. Rammene rundt har råtnet, så det er behov for oppgradering. I bedet med hønsenetting har jeg dyrket gulrøtter i år, resultatet var flott. Nettingen er for å holde hjorten borte, og foreløpig har det fungert. I den borterste sådde jeg salat, men det ble bare ett salathode. Ruccolasalaten selvsår seg, så den er litt over alt. Bak pæretreet holder jeg på å bygge ny kompostbinge, men stormen har blåst den ut av posisjon.

Litt lengre mot venstre. Helt bakerst er kirsebærstuen. Dette er frukthagen, så her blir det for det meste plen mellom  frukttrærne. Utfordringen er at hjorten er svært nærgående og spiser av både frukt og grener.

Vender jeg blikket mot sørvest kan jeg se sjøen, og øyene som vender ut mot havet i vest. Plommetreet er et gammelt Victoriatre som de siste to årene har hatt utrolige mengder nydelige plommer. I år er det bare noen få plommer på treet. Den gamle garasjen ønsker vi å rive, men det er nok lettere å få bygge ny så lenge det står en garasje der allerede, så før vi har fått byggetillatelse lag vi den stå der.. 

Hjorten har vært i hagen på nattestid og forsynt seg godt av Hostaene. 

Noen få lyspunkt finnes fremdeles i hagen, selv etter at høsten har prøvd å ta over. En rød stilkrose (med noen uværsmerker) - denne er fra før vår tid, og jeg aner ikke hva den heter, men fin er den!
Nå når jeg har vist fram før-bildene, har jeg vel allerede lovet at det skal bli en forandring slik at det kan bli flere etterpå-bilder. Det gleder jeg meg til! Fulle arbeidsdager gjør nok at hagejobbingen stort sett blir konsentrert om helgene, og kanskje kommer det blogginnlegg med bilder av små forbedringer allerede til helgen... Uansett ønsker jeg dere en fin august i hagen!
Hilsen Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar