lørdag 27. mai 2017

En skikkelig sommerdag i slutten av mai

Inn for landing...
Ukjent insekt og tulipan Pink lady
Sol fra skyfri himmel og temperaturer godt opp på tjuetallet var det Bergen kunne by på i dag. Dermed ble mesteparten av dagen tilbrakt i hagen, selv om visse lørdagsærender også måtte gjennomføres. Den store utfordringen når slike perfekte dager kommer, er for meg å klare å ta en ting av gangen. Jeg begynner gjerne med å luke i et bed, og på vei for å tømme ugressbøtten ser jeg noe som må lukes i grusgangen. Så er det for mye mose på berget, og den vil jeg ha bort, og samtidig er det mye nedfall fra kirsebærtreet som også må i bøtten. Plantene i drivhuset må ha vann, og fremdeles er det åtte tagetes som ikke har kommet i jorden. Noen bed må få fikset kantene sine, og et par roser har noen visne grener som jeg ikke har fått klippet bort tidligere. Plutseleig kom det en saueflokk løpende i nærheten, og jeg måtte skynde meg å lukke porten så de ikke skulle komme seg inn i hagen. Dessverre var porten igjengrodd av gress og jord, som hadde bygget seg opp reundt den. Det er mange år siden jenta vår var så liten at vi lukket porten når hun var ute og lekte. Så da måtte jeg fram med greip og få bort disse høye kantene som holdt porten i lås. Så kom jeg på at jeg ville utvide lyktebedet mitt, det kommer stadig nye planter til hagen, og da er det fint å ha plassen klar for dem. Dermed har det blitt gjort litt av hvert i hagen i dag, uten at mye har blitt ferdig gjennomført. Selvfølgelig har det vært tid til kaffe i solskinnet, og oppsummert kan jeg si det har vært en ganske perfekt hagedag. Ikke alle bildene jeg tok i dag ble gode nok til å dele, men noen ble fine, så de kan du kose deg med.

Ha en fin lørdagskveld!

Klem fra Annne-Kristin


Så var alle tagetesene plantet i bedene
Ukjent rød rhododendron
Akeleiene har kommet i blomst
Alpeklematisen Ruby må bindes opp bedre
Rosa spaniablåstjerne
Denne vokser fint innunder en rhododendron
Frynsete tulipan Happy generation
Ungarsk syrin kommer snart i blomst
Blomstringen på det japanske kirsebærtreet er heftig men kortvarig...
...kronbladene begynner å dekke innkjørselen
Bispeluens blader er dekorative

Hvit syrin er i gang med blomstringen
En sjenert peon har begynt å åpne seg
Legg til bildetekst
Gyvelen er også i full blomst














12 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Mon ikke vi alle kender det at blive afledt af det øjet pludselig ser!

    Det er lidt af en kunst at holde fokus!

    Men det ser da alletiders ud i din have, så noget må da lykkes!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Karsten, jeg er ganske fornøyd med forholdene akkurat nå. Det merkes at hjorten har spist på en del av prydbuskene, men jeg prøver å glede meg over det som har overlevd. Ha en deilig søndag du også! A-K

      Slett
  2. Hei. Flotte bilder. Kjenner meg så igjen. Jeg kan holde på med en ting, og så begynne med noe annet. Og det er viktig å nyte hagen. Med kaffekoppen. Kan samle inn kopper overalt. Ønsker deg en fin helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at det viktigse er å nyte hagen, det er bakgrunnen for bloggnavnet mitt. Hagen blir nok aldri perfekt, men så er det heller ikke målet mitt.

      Slett
  3. Flotte bilder! Ja,deter canskelig å holde fokus når det skjer så mye på en gang.

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt her og litt der, så går det i alle fall framover. Jeg er fornøyd med at jeg har fått rutine på å fjerne ugress i flere av bedene regelmessig. Da er de så lette å holde. Ha en fin søndag, Marit.

      Slett
  4. Känner igen det där - det ena leder till det andra... Det kan ta några dagar innan jag är tillbaka där jag började :)

    Underbara bilder från försommarträdgården!

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  5. Ha-ha.....sånn holder jeg på hele tiden også. Men jeg tenker at det viktigste tross alt er å kose seg i hagen og litt blir jo gjort allikevel selv om ikke alt blir ferdig:-)
    Fine bilder du viser, jeg likte særlig det med den sjenerte peonen.
    Klem Nora

    SvarSlett
  6. Å, jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver! Alltid noen "må bare-jobber" å gjøre. Nydelig peonen!

    SvarSlett
  7. Det låter som en vanlig trädgårdsdag hos mig (förutom att vi inte brukar ha grisflockar på rymmen :)) det blir alltid gjort lite här o lite där :)Fina försommarbilder: Ha det gott/Monne

    SvarSlett
  8. Det er viktig å huske å nyte hagen også! Særlig på sånne fine dager :-)) Stolhaging er jo et begrep oppstått blant hagegale! En deilig tid for hagefolk :-))

    SvarSlett
  9. Hej Anne-Kristin!
    Det låter så bekant, man ser något som behöver åtgärdas på väg till något annat. Dottern skall ha visning,och mycket jobb som inte blivit gjort på grund av den kalla våren. Nu har vi fått lite struktur så vi gör rätt saker. De första dagarna fick vi inget avprickat på hennes lista.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett