fredag 19. mai 2017

Blomstrende trær er maimånedens vakreste kjennetegn

Prunus serrulata
Syttende mai er vel overstått, for en gang skyld var det perfekt vær for bunad; sol og ikke for varmt. Midtre del av mai har også hatt fine temperaturer, så veksten har gått raskt. Plenen skulle klippes til nasjonaldagen, men da jeg skulle trekke inn sikkerhetshåndtaket for å starte motoren sto det helt fast. Det hjalp dessverre ikke å dra hardt i, det resulterte bare i at det røk i festet. Så nå venter jeg på å få den på verksted, mens gresset gror høyere og høyere. jeg har klippet noen gangveier med kantklipperen, og da mener jeg ikke en motorisert kantklipper, men en liten håndklipper. Resultatet vises godt på hendene der noen fine vannblemmer har vokst fram.

Det har vært deilig sol i dag, og nå står det japanske kirsebærtreet med fantastisk blomstring. Det gamle Victoriatreet er også overfylt med blomster, og det gamle epletreet er på god vei til å springe ut. Kirsebærtreet er på hell, og dermed blir bakken full av hvite kronblad som drysser og legger seg som et hvitt teppe på berget og plenen. Frukttreblomstringen er magisk, og med rhododendronenes blomstring i tillegg blir det nesten overdådig.

 De første tulipanene er avblomstret, og de neste er på vei til å springe ut. Kanskje jeg skal ta sjansen på å kjøpe flere tulipaner til høsten... Om jeg ikke kjøper de dyre sortene gjør det heller ikke så mye om hjorten skulle ta noen av dem. På østsiden av huset har den nesten ikke vært inne i hagen etter at to av sidene på tomten fikk høyere gjerde. Spaniablåstjernene er også i full blomst, mens kuleprimulaene stort sett er ferdige. I morgen har de meldt skikkelig sommervær, så da skal jeg plante ut de siste sommerblomstene jeg har dyrket inne. Litt såing i pallekarmene blir det sikkert også, purren har jeg allerede satt ut etter at de fikk spire innendørs.

Tulipanen heter pink lady, men den er ikke mye rosa, egentlig
I drivhuset har det skjedd noe med agurkplantene. To av dem er visnet, og det ser ut som om det er noe som har spist på stengelen. Nå håper jeg de tre andre klarer seg, så får jeg heller sette nye frø i de to pottene der plantene har dødd. Tomatplantene ser ut til å trives, flere av dem blomstrer, og snart kan jeg vel se etter små tomater på dem.

Det var kjekt å ta bilder i dag, knallblå himmel er flott bakgrunn for de blomstrende trærne. Litt andre bilder deler jeg også, så du får se hvordan det er i hagen min i dag. Nå ser jeg at bloggen min nærmer seg 50 000 visninger, så hvis du har lyst til å dele det, rekker jeg kanskje milepælen i kveld!

Ha en fin fredagkveld!

Klem fra Anne-Kristin


Kuleprimula, jonsokklosterklokke og spaniablåstjerne
Gullkorgen står fremdeles flott i fjellhagen
Narcissus Bridal crown
I fjor ble en atående etter hjortens herjinger,
I år blir det fem blomster av Pink lady
Disse har jeg mange av
Jonsokklosterklokken er mye høyere enn marsklosterklokken,
 og denhar flere blomster på hver stilk


Spaniablåstjerne har jeg flest av i blått,
men jeg har også noen i hvitt og i rosa.
Det japanske kirsebærtreet får tale for seg selv 










Alpeklematis Ruby

Storkonvall
Noen enkle stilker i vase er ganske flott
Plommetreet kommer med flott blomstring,
selv om halve stammen mangler bark
Heldigvis er det insekter å se
Det gamle epletreet blomstrer også vakkert
Et siste bilde av spaniablåstjernen
Agurkplanten dør, og stengelen er delvis ødelagt
Resten av tagetesene er klare for utplanting.
Kjekt å ha laget noen av sommerblomstene selv.



















12 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Dejligt at se al den frodighed!
    Imponerende blomsterflor på frugttræerne!

    Uha det lyder hårdt med kantklipperen tilgræsplænen, det er så irriterende når teknikken ikke virker...

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så vått som det har vært blir det svært frodig når finværet kommer. Med de temperaturer som er meldt i dag ser det bra ut for pollineringen også.

      Slett
  2. Hei. For en flott blomstring på frukttrærne. Jeg har bare et lite kirsebærtre foreløpig. Irriterende når ting ryker når du skal bruke det. Her lar varmen vente på seg. Håper at den kommer nå i helga. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper varmen kommer til deg, ja. Her er det meldt 22 grader i dag, så jeg tenker det blir en flott dag.

      Slett
  3. Fin "billed-kavalkade" fra hagen din ! Japansk kirsebær i blomstring er vakkert!
    Ha en fin helg:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er synd blomstringen varer så kort, men så må jeg nyte det ekstra mye når den er her.

      Slett
  4. Kan tenke meg det er fint på Vestlandet med varme og sol :) Glemmer aldri jeg var der i Rhododendronblomstring og tropevarme. Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det fantastisk her. En dag med skikkelig sommervær, og to måneder med regn og lave temperaturer er glemt.

      Slett
  5. Härliga vårbilder! Blommande fruktträd är så vackert att man nästan tappar andan av överflödet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Gunilla. Jeg tror jeg kunne tatt hundrevis av bilder av de rosa blomstene på denne tiden. Det er virkelig overveldende.

      Slett
  6. Fantastiske bilder du tar. Og så mye vakkert som blomstrer hos deg. Dere har nok kommet litt lenger i naturen enn her på Østlandet. Her er alle steinfrukt-trær stort sett ferdig med sin blomstring og epletrærne har begynt å blomstre fra i går til i dag faktisk.... mitt japanske kirsebærtre har også begynt sin blomstring. Vi fikk plutselig sommertemperatur for et par dager siden.
    Trist med agurkplanten din. Det har skjedd for meg også noen ganger, men lurt å så på nytt, men jeg ville IKKE brukt samme potte - nye potter, ny jord. Ulumskhetene som har knekt agurkene dine kan fort "bo" i jorda. Jeg skal også så agurker en gang til - leste et sted at slangeagurker er ikke så sterke planter at de varer en lang sesong, derfor bør man så noen tidlig og noen litt senere for å forlenge sesongen.
    Ønsker deg noen flotte dager ut mai og håper du får reparert gressklipperen - nesten umulig å ikke ha i disse dager.
    Varm hilsen fra Turid

    SvarSlett
  7. Så mye fint som blomstrer hos deg nå, Anne-Kristin! Nydelige frukttrær. Spaniablåstjerne var nydelig selv om den er litt for villig.

    Klem fra Marit

    SvarSlett