lørdag 17. juni 2017

"Døde" hortensia er ikke alltid døde

Flott blomstring på Rhododendronen
Jeg har begynt å klippe bort visne grener.
For et par år siden kunne jeg vise bilder av to fantastiske hortensia i hagen min. Begge to fått som "pottehortensia", altså solgt for bruk i potter på terrassen eller lignende. Jeg plantet disse ut i bedet, og der har de vokst seg store og fine. En tredje har jeg fremdeles i potte, jeg har ikke funnet rett plass til den ennå. Den ene av disse var opprinnelig hvit, men ettersom hortensiaens farge langt på vei blir avgjort av jordsmonnet, ble denne blå året etter. I fjor spiste hjorten opp det meste av plantene, og i år sto alle tre med tørre kvister uten tegn til liv. Det kommer gjerne nye skudd utifra disse "pinnene" som står igjen fra fjoråret, men i år kom det ikke skudd fra noen av disse. Men nå når juni er godt i gang, har det endelig begynt å skje noe; opp fra bunnen av planten har det kommet mange nye skudd, men fint friskt bladverk. Nå kan jeg klippe bort de gamle tørre kvistene og la de nye få plass. Ettersom hortensia blomstrer på fjorårsskudd, kan jeg ikke forvente blomstring i år. Jeg får bare satse på at ikke hjorten tar plantene på høsten, slik at jeg får flott blomstring igjen neste høst. Jeg legger ved bilder fra den forrige blomstringen så du kan se hvor flotte de har vært, og forhåpentligvis kommer til å bli.

På morgenrunden med kameraet ble det tatt litt bilder, men i dag har jeg vært for ustø på hånden. Mange av bildene ble uskarpe, så en del blomster får vente på å bli presentert til jeg har gode nok bilder. En ny iris hadde sprunget ut i dag, den fikk jeg av en kusine i fjor. Jeg oppdaget den for et par dager siden på berget, der den var i ferd med å springe ut. Den sto på en plass som jeg renset for ugress i fjor, men jeg ser at jeg må ha en ny grundig ugresssjau før jeg lar blomstene ta over. Derfor flyttet jeg den til Lyktebedet, der jeg enda en gang har utvidet, og dermed hadde god plass til flere stauder. I dag hadde den altså sprunget ut, og jeg fikk foreviget den. Noe navn har jeg dessverre ikek på den.
De nye skuddene har kommet langt på denne.

For noen år siden flyttet jeg en lilla rhododendron i hagen. Jeg plasserte den slik at den skjerme sitteplassen for vind. Det har ikke vært så god blomstring på den tidligere, men i år har den vært dekket med blomster over det hele. Den har også hatt god vekst i størrelsen siste året, så nå begynner den å fungere som det var tenkt. Bildet på toppen av blogginnlegget er av denne rhododendronen.


Og slik ser den ut i blomstring.
Været hittil i juni har stort sett vært grått og regnfullt, og når gressklipperen er på reparasjon, har det ikke blitt mye hagejobbing, dessverre. Men nå har jeg fått låne gressklipper, så plenen er tatt, og jeg har fått luket i et par bed, så det ser litt finere ut. Om en uke har jeg ferie, så da skal jeg få gjort mye, og selvfølgelig dele med dere. Ha en fin lørdag, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin

Denne var hvit da jeg fikk den i potte
Denne ser helt død ut...
...men ikke la deg lure, det kommer nye skudd.
Slik så den ut for to år siden
Blomstene var i ulike blålilla nyanser
Mange ville nok ha kastet denne for lenge siden
Jeg ga den en ekstra sjanse, og her kommer nye skudd
Jeg avslutter med bilder av den flotte irisen som sprang ut i dag
Noe navn på den har jeg dessverre ikke.















19 kommentarer:

  1. Så kjekt å se at hortensiaen kommer seg. Jeg har plantet ut to "pottehortensia" fra i fjor. Der har jeg hatt bare tørre pinner som resultat i år. Men her i forrige uke kom det jammen meg grønne blader innimellom alt det tørre. Like før jeg røsket dem opp med roten... Forstår jeg ikke kan forvente meg blomster i år, men jeg er happy for at de likevel er i live. En god helg til deg! Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne. Du får satse på flott blomstring neste år.

      Slett
  2. Gøy at hortensia kommer igjen. Det gjør de omtrent aldri her, for de fryser for mye ned. Jeg har lært at hvite hortensia skifter ikke farge, for de skal forbli hvite. Men rosa og blå skifter farge etter ph i jorden. Jeg har kjøpt en stor hvit hortensia i år, og den er stadig like hvit ;)

    Ha en fin lørdag, Anne-Kristin!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Den ene hortensiaen var hvit, men har skiftet farge. Det kan vel være det finnes ulike hvite også, uansett er jeg veldig fornøyd med de blå som kom senere. Det er den med helblå, litt flate blomster.

      Slett
  3. Kul att hortensiorna kommer igen :) Brukar inte längre vara så snabb med att gräva upp "döda" plantor för ibland tar de lång tid på sig :) Irisen var riktigt läcker :) Ha det gott/Monne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er viktig å vente. Har en rose i år, som så helt død ut, men nå er det kommmet nye skudd fra under bakken, og det er ikke villskudd heller.

      Slett
  4. Ja man skal ikke gi opp for tidlig! Det er deilig i hagen nå men vi kunne fortjent litt solskinn?! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå synes jeg vi virkelig fortjener solskinn en stund!

      Slett
  5. Hei. Det har jeg opplevd flere ganger. Planter ser helt døde ut. Jeg har en hortensia som ser død ut, men jeg lar den stå. Håpe den kommer. Ønsker deg en fin helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er visst ikke mye liv i en rot som skal til før planten kan ta seg opp igjen.

      Slett
  6. En trevlig överraskning, säger som alla andra, man skall vänta och se för det finns mycket kraft i växterna och de vill ju överleva.

    Trevlig söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du rett i, ogde som kommer med nytt når de ser helt døde ut, er også de sterkeste i lengden.

      Slett
  7. Bevis på att man ska vänta med att ge upp. Mina kommer också men jag funderar ändå på att ta upp och sätta de i kruka. Jag har läst att de blommar på fjolårsved och det kommer de nog inte få hos mig. Vet du hur de gör? Brukar de blomma om ute hos dig?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Det viktige er vel å ikke klippe de ned, siden de blomstrer på fjorårsskuddene. I år kommer det ingen skudd fra de tørre kvistene, men jeg tror det er når de skyter skudd at det kommer blomster på. Er dessverre ikke noen ekspert ennå, men jeg ser at jeg må følge godt med, så jeg kan bli det. Begge de blomstrende på bildet plantet jeg ut fra krukke. Bildene er vel tatt to eller tre år etter at jeg plantet dem ut.

      Slett
  8. Jag har också planterat ut en kruk-hortensia. Den brukar få blad alldeles för tidigt och så fryser skotten eller så bränner solen de första. Men den kommer alltid igen senare. Hos mig brukar den aldrig hinna blomma, just för att den måste börja om efter att ha frusit/bränts. Blir avundsjuk på dina vackra hortensiablommor från tidigare år. Så vackert blå.
    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er slett ingen ekspert på området, men jeg tror blomstene kommer på skudd som skyter fra fjorårets grener. Det er derfor viktig å ikke klippe dem ned.

      Slett
  9. Skal de tørre pinnene klippes?

    SvarSlett
  10. Hvis det bare kommer blader og ikke blomster, kan det komme blomster på hortensiaen neste år?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hortensia blomstrer på fjorårets grener, så derfor er det viktig å ikke klippe disse bort. Så neste år kan du få blomster. Mvh Anne-Kristin

      Slett