søndag 28. juni 2020

Peoner

Så kom sommeren for fullt, med høye temperaturer og strålende sol. For oss med brønnvann er det alltid litt blandede følelser når godværsperioden blir langvarig, og erfaringer med tom brønn gjør at vi starter vannrasjoneringen relativt tidlig i tørkeperioder. Den største konsekvensen er at vanning begrenser seg til drivhus og delvis i pallekarmer. Heldigvis fikk vi en god rotbløyte halvveis i tørkeperioden, så foreløpig er det ingenting som har dødd av tørken i bedene.

Paeonia lactiflora "White Shirley Temple"
Varmen fører også til at blomstringstiden på staudene går kraftig ned, så tiden fra knopp til avblomstring blir halvert i forhold til om temperaturen hadde lagt på mer normale junitemperaturer. Akkurat i år går dette ut over den vakre peonblomstringen, som jeg gjerne skulle sett varte lenge. I år er det blomtring på tre peoner som jeg ikke har hattblomstring på tidligere. Den flotteste av dem, Paeonia lactiflora "White Shirley Temple" kom med flere enn ti blomster og har vært et imponerende syn i lyktebedet. Den ble plantet i 2018, så jeg hadde ikke forventet så flott blomstring allerede nå.

Peon av ukjent sort sammen med rosen "New Dawn"
I lyktebedet står også den ukjente peonen etter bestefar, den ser ut til å ha etablert seg godt og kommer nå trofast med sine tofargete blomster. Jeg har fått noen forslag til hvilken sort det kan være, men har ikke kunnet fastslå navnet på denne. Den må ha blitt plantet i bestefarshagen en gang på 70-tallet.

Tredje peon i lyktebedet ble plantet i 2017 og blomstrer også for første gang i år. Paeonia lactiflora "Victoire de la Marne" kom med en eneste blomst, noe som vel er mer normalt for en førstegangsblomstrende. Den vakre peonblomstringen i lyktebedet blir fulgt av blomstring på klatrerosen "New Dawn" og to riddersporer, så dette er et virkelig romantisk bed i hagen.

Paeonia lactiflora "Sarah Bernhardt"
Den flotteste og kraftigste peonen min er Paeonia lactiflora "Sarah Bernhardt", den er også avlegger fra bestefars hage, og den har jeg to steder i det store staudebedet mitt. I år har den en imponerende høyde på godt over en meter, og er overfylt med store, rosa skjønnheter.

Siste peon i blomst akkurat nå er Paeonia lactiflora "Alertie", som ble plantet allerede i 2015 og blomstrer for første gang med en blomst. Det er mulig nærliggende stauder er for energikrevende og fratar den kraft, så det er mulig jeg bør flytte noe av det som er nærmest.
Paeonia lactiflora "Alertie" blomstrer for første gang

Ennå har jeg et par peoner som står i knopp, og jeg vil sannsynligvis investere i noen nye også, for ikke bare er blomstene uendelig vakre, de er også hjortesikre, og det er absolutt et pluss her hos meg.

I dag er det kommet litt regn, og mer skal det bli, så forhåpentligvis blir det godt med vanning til tørste planter. Har du en favorittpeon du vil anbefale, kan du gjerne legge igjen en kommentar om det. Ha en fin junisøndag, alle sammen!

Klem fra Anne-Kristin

"Sarah Bernhardt"


Blomstene er imponerende
"White Shirley Temple" har tynne røde kanter på enkelte av blomstene
"Victoire de la Marne"
Romantisk bed med peoner, roser og riddersporer
I denne varmen går blomstringen raskt, dessverre
Klatrerosen vokser seg inn blant peonene

Victoire del la Marne er en  bortimot enkel peon


Riddersporen som blomstrer i lyktebedet heter Delphinium "Magic Fountain"
Allerede ved første gangs blomstring har "White Shirley Temple"
imponerende blomstring

"Sarah Bernhardt" er den vanligste bukettpeonen du finner i blomsterhandlerne
Paeonia lactiflora "Alertie"

























11 kommentarer:

  1. Nydelige peoner! Særlig 'White Shirley Temple'. Min favoritt er 'Claire de Lune'.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips, Villrose. Akkurat den har jeg ikke sett før, den kunne passet fint inn.

      Slett
  2. Så mange fine peoner du har, den ukjente tror jeg heter Bowl of Beauty, ligner i hvert fall mye på min. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Bowl of beauty er avskrevet for lenge siden, men den står på ønskelisten min.

      Slett
  3. Fine billeder af dine pæoner, de er gode at have især når du har hjorte i haven. Jeg vil foreslå Pæonen Do Tell, den blomstrer tidligt og er meget vacker.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. Takk fo fantastisk tips, den var virkelig vakker.

      Slett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Så fina pioner, de har blommat extra fint i år. Mina favoriter av dem jag har, är Sarah Bernhardt, Shirley Temple och Festiva Maxima. Alla har stora fluffiga blommor och doftar gott.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Jeg har også festiva Maxima, den står på skyggesiden, så er ikke i blomst ennå. Når jeg googler Shirley Temple synes jeg den ligner veldig på Sarah Bernhardt, stemmer det?

      Slett
  5. Så vackra! En riktig ögonfröjd!
    Ha det godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lena, takk, det er fantastisk når peonene blomstrer for fullt, ja.

      Slett
  6. Så mange flotte peoner du har.
    Det er synd de står så kort tid - ble veldig kort i år i varmen.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett