lørdag 19. september 2020

Høsten gjør seg gjeldende

Rød prins, ikke så store, men veldig gode

 Det har vært lenge siden det har kommet noen oppdatering fra meg, men i dag kommer det endelig noen ord. Sommeren var først så tørr at jeg nesten ikke fikk gjort noe i hagen, ettersom det meste krever vann, og brønnen gikk tom. Så ble det mye regn, ferietur til Nord-Norge, og plutselig var hverdagen tilbake med mye jobbing. På facebook har jeg fått mange nye følgere de siste ukene, så jeg syntes i alle fall de skulle bli ønsket velkommen med et blogginnlegg, så velkommen, og takk for at dere følger meg.

Ikke mye å skryte av, akkurat
Vi er allerede midt i september, og endelig kom det en lørdag med nydelig vær, så jeg bestemte meg for å gjøre opp en av pallekarmene som ikke har gitt så mye tilbake i år. Noen små hvitløk ble det, mens ruccolasalaten faktisk var flott denne sommeren. 
Jeg hadde to fulle bokashispann som jeg skulle tømme, så da ble valget lett. Først grov jeg opp ruccolaplantene og plantet i en annen pallekarm, deretter gikk jeg gjennom hele karmen med greip for å få opp hvitløk og fjerne ugress og røtter. Jeg fordelte bokashien, halvparten i hver halvdel av karmen. Noen sukkerertplanter fikk også komme nedi, samt jorden i to potter fra drivhuset som ikke hadde mer å gi for i år. Bokashien ble blandet så godt det lot seg gjøre med litt av jorden, før resten av jorden ble lagt på toppen. For å unngå for mye besøk i jorden av dyr som lar seg lokke av lukten, la jeg netting over. Den vil nok ikke forhindre at mus graver seg ned i godsakene, men større dyr som katter, hunder eller hjort kommer ikke til. 
Ferdig rensket og klar for bokashien

Det kjentes virkelig godt å få gjort en liten økt i høsthagen, og selvfølgelig måtte jeg ta noen blomsterbilder også. Ettersom jeg ikke har hatt mulighet til å prioritere hagen så mye etter jeg begynte på jobb, er det mye som ser ustelt ut. Likevel er det mange lyspunkt når man bruker øynene, så her kommer dagens gleder fra meg. 

Jeg kan ikke love å komme tilbake helt med det første, men plutselig er det nye økter i hagen som jeg vil dele. I mellomtiden ønsker jeg alle lesere en deilig septemberhelg.

Klem fra Anne-Kristin

Ganske fin jord, men den trenger nok et tilskudd

Alt klart

Den ene bokashibøtten er tømt,
nå skal det blandes godt med jorden


Ferdig og klar for planting til våren

På med netting, en god jobb er gjort!










Asparges i forgrunnen av drivhuset

Det ble ikke så mye jordbær i år, men bokashien jeg
hadde i pallekarmen i vår har ført til flotte kraftige planter.



3 kommentarer:

  1. Flott blogg du har. Gleder meg til å følge deg. Har en hageblogg selv. Følg den gjerne : kreativehageprosjekt.blogspot.com
    Ha en fin dag! Mvh Siren

    SvarSlett
  2. Pallekarmen så inviterende ut, forhåpentlig bare for neste års beplanting, smart med den nettingen. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett