tirsdag 26. februar 2019

Varmerekord, og nytt bed på gang

I dag kom meldingen om at det var satt ny varmerekord for februar i Bergen, deilig, men samtidig bekymringsfullt. Vårarbeidet i hagen er altså i full gang, og i dag fant jeg ut at jeg skulle begynne å koble to mindre bed på solsiden sammen til ett stort bed. Det er noe jeg har tenkt på lenge, og jeg trenger plass til flere stauder og ikke minst sommerblomster om et par måneder. For å finne noenlunde riktig kurve på bedkanten tok jeg en bit av en hageslange og la ut. Så var det bare å begynne å stikke ut kanten og fjerne gresstorven fra bakken. Det var en takknemlig jobb å gjøre, lite røtter og stein, og relativt tørr jord som lett lot seg riste løs fra torven. Midtveis i arbeidet fant jeg ut at jeg ville dra å få kjøpt noen nye planter til bedet, men der ble jeg skuffet. Hagesenteret hadde minimalt med planter, og ingenting av interesse for meg, så det ble bomtur. Vel hjemme fortsatte jeg med utvidelsen, men etter en times tid la jeg bort redskapene for dagen. Det er tungt for kroppen å jobbe slik, så jeg får gjøre bedet ferdig neste dag med hagevær. Det er jo ikke noe hast med å få det ferdig, men jeg gleder meg til å kunne fylle på med nye planter.

Det smale blomsterbedet ved sitteplassen..
Søndag var jeg for å kjøpe et ekstra vekstlys for småplantene mine, men utvalget på Plantasjen var heller dårlig. Men så oppdaget jeg et eksemplar i bakkant av en hylle, litt ødelagt i esken, men akkurat en slik jeg skulle ha. Mannen i kassen sa at han trodde det manglet en del, men da vi sjekket var alt på plass. Jeg spurte om han kunne gi et avslag på den, siden esken var ødelagt og det var siste fra i fjor. Han gikk med på å gi meg et fint avslag, og jeg sa at jeg skulle skrive det på hagebloggen min, så det var reklamen fra meg.

Nå skal jeg bare nyte kvelden innendørs, jeg kjenner både rygg, skuldre og armer verker etter all gravingen samt raking og luking tidligere på formiddagen. Og likevel føler jeg meg tvers igjennom lykkelig, fordi jeg er så heldig å ha hagen og hagegleden.

Ha en fin kveld,

klem fra Anne-Kristin



..har jeg lenge ønsket å koble sammen
med staudebedet bortenfor

Jeg trenger mer bedplass
Jeg la ut hageslangen i en grei bue
Her kan det bli plass til mange nye planter
Plassen sett fra altanen
Så er jeg i gang med fjerning av gresset
Med lukekrafsen fikk jeg løs mye jord.
Litt og litt blir skåret løs.
Jeg passet på at buen ble noenlunde jevn.
En liten pause med kaffe, kake, is og jordbær
Etter en ny god jobbeøkt var det på tide å gi seg for dagen
Det verste stykket blir forbi spireabusken
Klatrestativet tenker jeg å sette lengre bak
 og fylle med erteblomster
Her er det sol hele dagen, så jeg tenker det kan bli flott
Jeg må bare passe på å ha hjortesikre planter
Iris reticulata "George"
Ser du de bittesmå fluene i senter?
Jeg avslutter som jeg begynte med Katherine Hodkin
Oops, det var visst ett bilde igjen, Galanthus "Flore pleno"





















10 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Varmerekord - ja hvad skal man sige?
    Men du har da været flittig, den ser god ud din sorte jord!
    Jeg gør det samme, bortset fra at jeg graver et spadestik dybere og lægger græstørvene med rødderne op nede under jorden. Men din jord ser nu god ud!
    Og du har da vildt meget i blomst - imponerende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten.
      Jeg kunne nok ha gjort som du og snudd gresstorven opp ned, det tenkte jeg ikke på. Men ellers er det fin jord her, det har visst vært myr her i riktig gamle dager, så det er nesten ikke stein og røtter.

      Slett
  2. Hei Anne Kristin.
    Varmerekord. Her var det 17 grader i skyggen. Kunne til og med kaste jakka.
    Du har vært flink. Her blir det plass til mye planter.
    Meget i blomst hos deg.
    fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise, 17 grader høres helt vilt it, her var det 13,5, og det syntes vi var mye. Det er lett å gå på påskesmellen og tro at det ikke blir mer vinter. Får jeg tak i noen narsisser som er fine kan det være jeg kjøper og planter. Ellers får det vel vente en måneds tid. Det skal bli kjekt å fylle på med nytt, riddersporer blir det. Ihvret fall garantert.

      Slett
  3. Det blir et stort flott nytt bed i solen. Her har heller ikke Hagesenteret tatt inn nye planter foreløpig. Vakre Iris.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg vilt til å fylle det med plantre insektene liker. Har flere sorter cosmos som snart skal såes, ellers blir det i hvert fall et par riddersporer i bakkant.

      Slett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Det blir fint med rabatten, här går det inte att gräva ännu. Lite hårt och lite blött, beroende på hur solen kommit åt. Annars är det ett helt fantastiskt väder, med solsken och värme.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Det er utrolig å kunne holde på med slikt hagearbeid i februar, bare kveldsmørket forteller at det ennå er vinter. Men i morgen er våren her på kalenderen, og da føles det kanskje mer rett... Når temperaturene er som nå, tiner vel jorden raskt hos deg også. Ha en fin sistevinterdag.

      Slett
  5. Hei Anne-Kristen!
    Det er så morsomt å lage nye bed og ikke minst å plante. Det kommer til å bli innmari fint. Fin kurve du har laget.
    Jorda som ligger rett under gresset er veldig næringsrik. Du kan jo bruke det til å lage opphøyde bed.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anne og takk for tips. Jeg gleder meg til det blir fullt av blomster.

      Slett