søndag 17. februar 2019

Mest hvitt, men også gult, lilla og blått i bedene

Iris reticulata "Harmony"
Denne helgen har jeg vært en tur til fjells, der slalåm og kos sammen med gode venner har vært en fin avkobling. Selvfølgelig liker jeg ikke å gå glipp av timer i hagen, men så er det også ekstra godt å komme hjem igjen og se hva nytt som har dukket opp i hagen. Overraskelsen var utsprunget våriris, jeg mener det er iris reticulata "Harmony", som jeg flyttet fra et annet bed der hjorten var litt for lysten på å spise dem. Jeg har også sett både "Katherine Hodkin" og "George" med store knopper, så neste soldag er de kanskje i blomst de også. Våririsen er virkelig noe jeg anbefaler, her hos meg har den trivdes godt, hvert år kommer det litt flere, så de setter nok sideløk, vil jeg tro.

Krokusen er også godt på vei, først kom de mørke gule, så de lysegule "Cream Beauty". Nå har også noen lilla kommet godt på gang, og de hvite/lyslilla "Vanguard" nærmer seg full åpning. Flere hvite har begynt å vise blomsterknoppene, så i løpet av uken er nok bedene nydelige.

Fylte snøklokker galanthus "Flore Pleno"
Klosterklokker og snøklokker står nå på sitt fineste,  langs hekken har de små gruppene snøklokker virkelig begynt å gjøre seg bemerket, og ikke minst under prydkirsebærtreet har det blitt et lite teppe av dem. Klosterklokkene er lange i år, stilkene er på mange av dem bortimot 25 cm, og jeg har nok til å ta inn til pynt på stuebordet.

Den er så intens denne første tiden i hagen på senvinteren, til å begynne med går det så sakte og jeg går nesten å måler framgangen fra dag til dag. Så plutselig er hele hagen full av de hvite klokkene som vokser seg store og fine før de plutselig er over middagshøyden og begynner å skrante. Da tar krokusene over, og nesten før du vet ordet av det er hagen full av alle slags vårblomster.

Til alle lesere vil jeg bare si; nyt tiden! Plutselig og før du vet ordet av det er vinteren over for denne gang.

Ha en fin ny februaruke, forhåpentligvis med vårtegn.

Klem fra Anne-Kristin

Våriris finnes i mange farger og kommer tidlig om våren
Nå er snøklokkene på sitt fineste, om ikke lenge er blomstringstiden over.
De lilla krokusene vil springe ut neste dag med solskinn
Det er vanskelig å få tatt bilde av de fylte blomstene
Solen hadde akkurat forsvunnet for kvelden


Det er stor forskjell på gulfargene
 på disse krokusene og de over.

De to siste våririsbilden tok jeg med mobilkameraet
Dette bildet ble tatt i solskinnet på fredag.
Den første lilla har åpnet seg vidt.
Cream beauty er et perfekt navn på disse.
Det blir nok noen bilder som går igjen, kanskje med små forskjeller,
men jeg synes de er så fine og klarer ikke alltid å velge bort.
















16 kommentarer:

  1. Det er helt utrolig at vi bor i samme land. Her er det masse snø og ingen blomster ute. Jeg fryder meg over dine!
    God ny uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis. Ja det er rart hvor stor forskjell det er i landet på denne tiden av året. Våren er lang her i Bergen, og det synes jeg er deilig.

      Slett
  2. Herlige forårstegn du viser, det er lækre billeder. Tænk at du allerede har våriris i blomst.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth. Ja, jeg blir like overrasket hvert år over hvor tidlig de kommer.

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin!
    Så vackert hos dig, med allt fint som blommar. Snöklockor hoppas jag skall lyckas i år hos mig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Denne tiden er så deilig i hagen, nå har jeg en ukes vintreferie, så nå blir det tømming sv kompost og mye god hagetid, tenker jeg.

      Slett
  4. Så koselig med våriris, jeg kjøpte noen for noen år siden, men de kom aldri opp igjen, mulig jeg må prøve igjen - og de kremfargede krokusene dine har jeg satt på listen min, men foreløpig ikke sett i butikken, tror jeg må dra på innkjøpstur tidligere til høsten. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Mine cream beauty var i hagen da jeg kjøpte, men jeg har også kjøpt flere på nett. Våriris trives godt her, så jeg kommer nok til å skaffe meg flere etter hvert.

      Slett
  5. Den dagliga rundan är ljuvlig så här års :) Och fantastiskt många fina som blommoar hos dig. Det har kommit längre hos dig eller snarare vissa sorter har kommit längre hos dig. Blev så glad när jag hittade groddar i flera sådder och nu försöker jag stirra upp fler varje dag. Kallbänkarna är roligast och mest överraskande om jag kan lämna ett par dagar för att sen komma tillbaka och överraskas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Ja, nå skjer det mye i hagen, i går var første katherine Hogkin iris sprunget ut. Nå har jeg en ukes vinterferie, så det blir nok mye hagetid på meg. Gleder meg til å ta fstt.

      Slett
  6. Det er en god ide, lige at komme væk fra haven, selvom man næsten ikke kan afsætte tiden til det.
    Så mange fine billeder, sikke flotte farver, ja man skal nyde det så længe det varer.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene, denne tiden er deilig, å se de små endringene fra dag til dag, å plutselig oppdage en ny blomst som hsr sprunget ut... Nå ventre jeg bsre på en soldag, da vil mange krokus åpne seg.

      Slett
  7. Foråret starter tidligt i Bergen 😊

    SvarSlett
  8. Fantastisk! Her er det garantert bare hvitt (og kaldt) i bedene minst en måned til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose. Denne tidlige våren er noe av det beste med Bergen, selv om jeg til tider kunne ønsket meg mer skikkelig vinter.

      Slett