torsdag 28. februar 2019

I morgen begynner våren, og jeg har et nytt bed ferdig

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet.
Etter en regnfull dag i går var det igjen sol fra nesten skyfri himmel i dag. Det hadde vært litt nattefrost, men da solen kom over fjellknausen i sør ble det virkelig deilig å være ute. Den første delen av bedutvidelsen gikk lett, men etter hvert som jeg kom nærmere spireabusken ble det verre. Røttene lå tett rett under gresset i en radius på ca 70-80 cm fra busken. Dette får bli et område der jeg får sette bunndekkere som ikke trenger så stor jorddybde og som ikke tar helt overhånd. Jeg har en stor bispelue som jeg har tenkt å flytte fra et annet bed, kanskje den kan trives der? Jeg kom i alle fall i mål med sammenføyingen av de to bedene, og jeg ble godt fornøyd med resultatet. To potter med narcisser som jeg fant på tilbud fikk plass, Narcissus Double Pam og Narcissus Golden Mountain. Så flyttet jeg litt av en gullkorg over så bedet ikke skulle være helt tomt. Etter at arbeidet var ferdig ble det kaffe ute i solen, og jeg kunne nyte synet av arbeidet. Tenk, i år har jeg allerede hatt fem kaffestunder i hagen og det i februar måned.

I morgen skriver vi mars, og det er vår på kalenderen. Det er meldt sol og ildvær i morgen også, så kanskje jeg tar til med beskjæring av bærbusker og frukttrær. I dag tok jeg opp fjorårsbær fra fryseskapet og fikk kokt opp til saft, så i morgen blir det pannekaker til middag.

Ha en fin siste rest av vinteren, og god vår i morgen!

Klem fra Anne-Kristin

Krokus som sto i plenen og som plutselig var i et bed istedenfor
Iris reticulata "George" i morgendugg
Fuglebadet fikk jeg av min søster og svoger
 til bryllupsdagen på mandag.
Disse krokusene står i lyktebedet og er
 skjermet med en gammel trådkurv mot hjorten,
 men i dag fikk de slippe fri noen timer.






15 kommentarer:

  1. Så deilig å se bilder av vårblomster hos deg, Anne-Kristin!

    Det må være godt å komme i gang i hagen så tidlig.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, ja det er deilig, og så deilig å få det unnagjort så tidlig. Jeg tenker det ikke er lenge før du kan sette i gang du også.

      Slett
  2. Hei Anne Kristin.
    Tenk å få sånt et stort bed og kan plante i.
    Frost i natt, men en nydelig dag.
    Fine bilder.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Hanne-Lise, jeg tenker det skal fylles med mye fint.

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin

    Det er da et dejligt stort bed - godt at have plads til noget nyt!
    Flotte forårs blomster!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Karsten, godt å ha plassen når det plutselig dukker opp noe fint. Og her er det sol fra tidlig morgen til godt ut på kvelden om sommeren.

      Slett
  4. Hei Anne-Kristin!
    Takk for at du stakk innom min blogg:)
    Det er langstrakt dette landet vårt med mange klimasoner. Ikke antydning til vår her og mars er ikke en vårmånde hos oss, men jeg kan forvente at snøen smelter litt når sola etterhvert tar litt mer.
    Det nye bedet blir kjempefint og viser med tydelighet at vi nok er litt pinglete når det gjelder å lage bedene store nok. Gleder meg til å se det vokse til.
    Ha ei flott helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Lene, jeg pleier alltid å utvide bedene med ti cm eller så, så dette er luksus for meg.

      Slett
  5. Beder blev rigtig fint, og dit indlæg får mig til drømme om en kaffestund i solen🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Men så kjekt, Marie. Jeg håper du får mulighet til den kaffestunden snart.

      Slett
  6. Hej Anne-Kristin!
    Härligt att komma ut i trädgården, din rabatt blev riktigt fin. Här är det fortsatt hårt i backen, men solen skiner.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Marika. Når det endelig er mars vil kanskje bakken tine raskt hos deg også.

      Slett
  7. Det blev så snyggt med utvidgningen av rabatten. Kaffe har jag njutit i solstolen i veckan vi har haft sol och fantastiska temperaturer. Stormhatten, bispehue, vill väl egentligen ha en god, näringsrik och fuktighetshållande jord men det är ju bara att pröva tänker jag :)

    Ha en härlig mars! Carina

    SvarSlett
  8. Hei Carina. Jeg har en god del å ta av når det gjelder bispelue, så om det ikke fungerer er det ingen problem. Godt at du også har fått nyte kaffe i solen.

    SvarSlett
  9. Spring comes, bringing with it the beauty and charm of the flowers.
    Wonderful photos
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett