lørdag 3. januar 2015

Når det klør i fingrene etter å gå i gang i hagen

3. januar, all snøen som kom i romjulen er borte og hagen ser ut til å kose seg i den lave januarsolen. Noen av de tidlige løkene begynner å vise små knopper, både snøklokker og klosterklokker vil kanskje blomstre om noen uker. Noen av steinbedplantene er grønne og kraftige og varsler om flott blomstring om noen måneder. Det klør virkelig i fingrene etter å komme i gang, og jeg ser at flere av dere allerede har sådd de første frøene. Jeg har ikke gode lysforhold for tidligsåing, så jeg må nok vente til dagene er en del lysere. Så hva kan en da gjøre for å få tilfredsstilt sine hagebehov? En liten runde i hagen ga egentlig greit svaret. Jeg har noen hageganger som er dårlig stelt, så nå er første oppgave i hagen å få kantet og renset opp slik at det blir pent til våren. I dag skal jeg gå og kjøpe en kantskjærer, slik at kanten mellom plen og grusvei blir rett og skarp. Jeg gleder meg allerede til å vise det ferdige resultatet, kanskje i morgen hvis været holder seg? Her kommer noen bilder fra hagen i dag, både løker, steinbedplanter og den ustelte hagegangen som står øverst på listen.
Ha en fin januardag, og gi meg gjerne tips om hva du gjør så tidlig på året når det klør i dine fingre.

Hilsen Anne-Kristin

Scilla - Spaniablåstjerne


Snøklokke - Galanthus nivalis Flore Pleno
Klosterklokke - Leucojum

Her på nordvestsiden av huset skal hagegangen ryddes og ordnes.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar