tirsdag 20. januar 2015

Endelig kom solen til Bergen...

og når solen kommer blir ettermiddagen lys og en tur i hagen obligatorisk før middag. Solen står lavt når jeg kommer hjem fra jobb litt etter halv fire, men heldigvis bor vi slik at vi ser solen helt til den går i havet. Det ble likevel ikke mye blomster i solskinn, til det står solen for lavt og blomstene i skygge fra trær og busker.

Snøklokkene har etter hvert jobbet seg opp gjennom gammelt gress og mose, og de hvite blomsterknoppene er godt synlige. Denne klyngen har sin opprinnelse i noen løker jeg tok med fra bestefarshagen da vi flyttet hit for tretten år siden. Første året hadde vi tre blomster, og for hvert år har det øket på. Jeg har talt dem hvert eneste år, når nærmer det seg 100 blomster i klyngen ved roten av prydkirsebærtreet.












Den tidligste peonen min er plantet i et lunt hjørne, og den blomstrer fra midten av mai. Allerede nå viser den sine kraftige skudd mellom fjorårets visne blader. Jeg husker ikke navnet på denne, selv om jeg tror jeg kanskje har en lapp et eller annet sted. Jeg var ikke så nøye med dette da jeg fikk denne for ti år siden, selv om jeg har skrevet hagedagbok alle årene.

Rett foran peonen vokser mine aller tidligste krokus. Ennå viser de bare bladene, men om noen få uker regner jeg med at de blomstrer. Den fantastiske lysegule fargen er helt spesiell, synes jeg. Disse krokusene var her da vi kom hit.





Nå er klokken passert halv fem og det er fremdeles helt lyst ute. Solen har gått ned, og om en halvtimes tid er det nok mørkt. Men for hver dag blir det lysere, og nå er det virkelig så en kan merke det. Solen skal visst være på besøk hele uken, så da får jeg samlet opp massevis av energi. Håper solen skinner på dere også!

Klem fra Anne-Kristin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar