lørdag 18. april 2020

Effektive timer i solen


Narcissus "Ice King"
Når det endelig blir flere dager med strålende sol i Bergen, er det lett å være hagemenneske. Det største problemer er hva en skal prioritere å få gjort når solen får alt til å skje på en gang. I går fikk jeg gjort ferdig utvidelsen av lyktebedet, så nå er det god plass til flere stauder og løkblomster.

Jeg var heldig og fikk seks gladiolusknoller av min far, så da ble de satt i jorden. Tidligere i uken fikk jeg beskåret det gamle epletreet kraftig, mens bærbusker ikke har fått den tiltenkte tynningen i vår. De største staudebedene har fått vårrengjøringen sin, men fremdeles har jeg noen bed som må renses skikkelig.

I dag ble det likevel to andre ting som ble prioritert; å klippe den korte hekken før løvet begynner å sprette, og rense steinkanten mellom plenen og innkjørselen. Nederst mot porten har det ikke vært skikkelig renset på flere år, så det var litt å ta tak i. Men med solen i nakken gikk jobben som en lek, så nå ser det virkelig fint ut, synes jeg. Hekken tar ikke så lang tid å klippe, men når jobben er gjort er det likevel veldig deilig. Når hekken ikke har fått løv er det enkelt å klippe den ned til rett nivå. Jeg bruker gammeldags hekksaks, og jobben er gjort på under en time.

Vi har utsikt til sjøen i vest, utenfor de fjerneste øyene ligger havet.
Narcissene er nå kommet skikkelig i gang med blomstringen sin, påskeliljene ligger i forkant, og jeg tenker hvert år at jeg skulle hatt mange flere av dem. De fylte narcissene; Narcissus "Ice King" jeg kjøpte i Barcelona for noen år siden kommer igjen og formerer seg fint, så det var et godt kjøp. Hvis det fine været holder seg, som det meldes, vil nok flere av narcissene springe ut i løpet av de neste dagene.

Noe som er virkelig positivt i år er at det er så mange humler. I en krukke med perlehyasinter så jeg fem store humler på en gang, og over alt i bedene flyr de mellom blomstene. I fjor var det veldig lite insekter her, så dette lover bra.

Nå skal lørdagskvelden nytes, hendene skal få et godt lag med håndkrem, og så skal jeg legge noen planer for morgendagen. Ha en fin lørdagskveld, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin

Mengder av pinseliljer står klare til å blomstre

En liten avlegger fo to år siden har blitt til flere flotte tuer med vårprimula.

Anemone 
De fleste påskeliljene mine står alene med mange blomsterløse løkblader rundt.
Første blomst på gullkorgen har sprunget ut.
De lodne, pjuskete knoppene på kubjellen har sprunget ut.

Humler i blomstene er et flott syn
Pulsatilla vulgaris "Rote Glocke"
En gyvel har vokst seg stor og lager skygge over kuleprimulaen
Narcissus "Rip van Winkle"
Primula juliae-hybrid "Lady Ferguson"

Kanten mellom plenen og innkjørselen er av naturstein.
Foreløpig er det ikke så mye som blomstrer i lyktebedet.
Ikke en sky på himmelen i dag. 













11 kommentarer:

  1. Höres ut som en deilig dag!
    Så nydelig utsikt dere har, vi har også havsutsikt og det er så rogivende.
    Kos deg i vårhagen!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora, sol fra skyfri himmel er lett å nyte, når vi hadde det sist kan jeg ikke huske, men det var i hvert fall ikke i år.

      Slett
  2. Hej Anne-Kristin!
    Det blommar så fint hos dig, de första påskliljorna har slagit ut, också hos mig. Både bollprimula och pulsatilla är favoriter. Hade också några riktigt stora humlor som flög mellan blommorna.
    Ha en riktigt fin söndag, här ser det ut att bli en fin dag.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  3. Hei Marika, pulsatilla fikk jeg øynene opp for gjennom blogger, så kjøpte min første for tre år siden. Siden den trives godt kjøpte jeg en til i fjor, og det kommer nok flere til etter hvert.

    SvarSlett
  4. Hei Anne- Kristin!

    Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Flott utsikt mot havet også. Nyt finværet og hagen!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  5. Nydelig blomstring!
    Hvor en enn snur seg er det noe som må ordnes på denne tiden.
    Nyt godværet :)

    SvarSlett
  6. Vackert med narciss- och backsippeblomning. Lite rensning kan göra stor skillnad och nästan kännas vackrare än den finaste blomning.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  7. Hei Anne Kristin.
    Mye flott blomstring hos deg. Det kryr av humler her også. Moro å se.
    Sol her også, men det har vært kald trekk.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
  8. Hei Anne-Kristin.
    Deilig med en sånn dag, og regner med at søndagen ble like fin.
    Her lukes og renses det i bed, samtidig som vannslangen flyttes.
    Fine bilder av vårblomstring:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
  9. Der er ikke noget herligere end en arbejdsdag i haven i strålende sol omgivet af blomstrende forårsplanter, og det er ekstra godt i år, hvor der ikke er noget stress, fordi vi er så kommet i gang rigtig tidligt

    SvarSlett
  10. Dejligt med sol, men her i Danmark kunne vi nu godt bruge lidt regn. Det er nu heller ikke let at gøre os tilfreds :-)
    Nogle gange tænker man at det letteste er at tage tingene i haven i rækkefølge, men nogle ting er man nødt til, at prioritere så man når det i tide.
    Mange fine ting er kommet i gang hos dig, købjællerne er så fine. Her er det Sydbøgen, som bierne har gang i, humlebierne er glade for Påskeklokkerne.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett