mandag 13. april 2020

Biltur og plantekjøpAurikler

Aurikler har sukkulente blader, i motsetning til andre primulasorter.
Påsken i år ble avsluttet med biltur til Askøy og besøk på Eides stauder. Det er fint med steder som har større planteutvalg enn de store hagesenterkjedene, og ettersom det har vært lite utgifter med hjemmepåske, syntes jeg det var greit å gjøre noen nye innkjøp til staudebedene. Jeg er forsiktig med å kjøpe sjeldne, dyre planter, for det er så kjedelig hvis de ikke overlever i hagen. Dessuten er det fremdeles mange mer vanlige planter som jeg mangler, så da får jeg flere planter å plante fo samme beløp. En nydelig liten vårprimula var den første jeg tok med meg. Primula juliae-hybrid "Lady Ferguson" har burgunderrøde blomster og vil passe flott i framkant av staudebedet. Så fikk jeg øye på noen søte aurikler, Primula pubescens. Det var flere ulike farger av dem, men ikke annet navn enn auricola. Mix. Deretter fant jeg en helt vanlig løkblomst, russeblåstjerne, Scilla siberica, som jeg altså ikke harskaffet meg før nå. Jeg har mye av forvekslingssorten snøstjerne, Chionodixa, men nå altså også russeblåstjerne. Jeg fikk også tak i en litt annerledes påskelilje, Narcissus Hawera, med smale blader, og foreløpig ingen blomster, men mange knopper.

Ny azalea i samlingen
Attenåringen min, som var med på biltur, har fått en stor forkjærlighet for rhododendron og azalea, og da vi fant en tidligblomstrende azalea med nydelige rosa blomster, fikk hun overtalt meg til å kjøpe den også. Azalea japonica "Amoena" var navnet, og forhåpentligvis kan den glede oss med tidlig blomstring ved uteplassen hver vår. Da vi skulle betale for plantene, nevnte jeg for eierne at jeg var på jakt etter en nydelig nellik som jeg hadde i hagen tidligere, men som dessverre har forsvunnet. Da de fikk se bilde av den fikk jeg vite at dette er en pinsenellik, og de mente også at de hadde noen stående. Jeg trengte bare vente noen minutter, så kom de med tre forskjellige sorter. Selv om det ikke er helt samme typen som jeg hadde tidligere, tok jeg med meg den ene av dem, dianthus "Annette". Jeg regner med den uansett vil falle i smak når den kommer i blomst.

Jeg liker spesielle narcisser.
På vei hjem igjen skulle vi stoppe og kjøpe is, og tilfeldighetene ville at bensinstasjonen lå rett ved siden av et hagesenter. Utenfor sto store hyller med stauder, og der fant jeg et fint eksemplar av en ridderspore, Delphinium (P) "Camelliard" Riddersporer er noe av det flotteste jeg vet, og heldigvis så liker ikke hjorten dem, så de trives faktisk ganske godt i hagen min.

Vel hjemme var det bare til å gå ut og plante, for der hvor jeg har utvidet staudebedene var jorden klar for nye planter. Nå får jeg bare håpe at det iskalde været snart gir seg, så vi får deilig vårvær igjen og kan nyte hagen i timevis.

For dere som skal tilbake til normal arbeidsdag i morgen, ønsker jeg lykke til. Jeg fotsetter med hjemmeundervisning av skolebarna en god stund til, ser det ut for.

Klem fra Anne-Kristin




Blomsten på denne var kommet litt forbi høydepunktet.

Mange tar feil av russeblåstjerne og snøstjerne

Rabarbraen begynner å bli stor nå.
Muscari med lysere blåfarge og kanskje hvit topp
Azalea japonica "Amoena"

Nydelige rosa blomster ytterst på slanke grener

Her innerst i hjørnet på staudebedet håper jeg den vil trives.
Den vil bli ca 60 cm høy, her står den i bakgrunnen av påskeliljene.
Burgunderrød vårprimula,
 den hadde så mange planter i potten at jeg delte den i tre.
En ny ridderspore, som forhåpentligvis vil vokse seg stor i løpet av  noen år.
Narcisser og peoner vokser godt nå i april.
Kubjelle - pulsatilla "Rote glocke"
Det er kjekt når stauder trives, denne blir litt større for hvert år.
Muscari
De første tulipanene kommer om ikke så lenge, nå går det fort framover.
Nye narcisser i det store staudebedet, alltid kjekt med nye sort

















4 kommentarer:

  1. Så mye fint du fikk tak i, har aldri vært på Eides, men har hatt besøk av dem i hagelaget. Jeg var også en tur på hagesenter i dag, det ble litt narsisser, en primula og gjødsel. I år skal mine Rhododendron få spesialgjødsel, det har de aldri fått før. Og jeg har vært på landet og spadd opp litt torvjord som de også skal få. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Veldig gøy å dra til utsalg med godt utvalg :) Har vært på Eides med de hagegale en gang. Slike steder "glemmer" jeg fort å være fornuftig!
    Helt nydelige aurikler og Primula.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Aurikler og riddersporer er favoritter. Har akkurat sådd 4 forskjellig riddersporer. Auriklene jeg planta i fjor, kommer til å blomstre snart.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvarSlett
  4. Gratulerer med flotte nye plantekjøp! Eide har jeg aldri vært hos, men jeg følger dem på Instagram og de ser ut til å ha mye fint.
    God helg!

    SvarSlett