fredag 20. mars 2020

En nydelig dag i solen

Det er en underlig tid, ikke bare i Norge men i hele verden. Selv underviser jeg 29 elever via internett, så heldigvis slipper jeg å bli permittert, jeg føler med alle som går en usikker framtid i møte. Det skal bli godt når koronaviruset fohåpentligvis blir kontrollerbart og livet vender tilbake til normalen.

Når jeg ikke trenger å bruke tid på reise til og fra jobb, er jeg tidligere klar for andre aktiviteter om dagene. I dag var ikke valget vanskelig, sol fra nesten skyfri himmel kan jeg ikke huske sist jeg opplevde, så da ble det selvfølgelig hage. En god del nye krokus åpnet seg mot solen i dag, så det var deilig å ta en runde med kameraet. Årets nykommer i krokussamlingen er "Blue pearl", dessuten måtte jeg kjøpe flere Ard Schenck i høst, etter at hjorten hadde forsynt seg av de forrige jeg hadde. Begge blomstrer nå for fullt, selv om noen av de førstnevnte viser tegn til å ha vært i kontakt med dyr. Om det er hjort denne gangen eller sau er jeg faktisk usikker på.


Våririsene er snart ferdigblomstret
Uteplassen i solen ble kostet i dag, gresset mellom hellene ble fjernet og hagemøblene satt på plass. Det var deilig å sitte i solen med kaffe og strikketøy, innimellom øktene med kraftig raking av plenen. Det ble en stor haug mose til slutt, enda jeg ikke fikk tatt mer enn en tredel av plenen på forsiden av huset. Værvarselet sier solskinn i morgen også, så jeg gleder meg allerede til å nyte en lang dag i hagen.

Jeg håper dere alle er friske og at et blogginnlegg kan være til underholdning en liten stund.

Ta vare på hverandre,

Klem fra Anne-Kristin
 

 


Crocus chrysanthus "Ard Schenk


Crocus chrysanthus "Prins Claus"

 
Crocus chrysanthus "Blue Pearl"






14 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Nydelige Crocus!

    Ja vi må passe på hverandre...

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  2. Hei Anne Kristin.
    Ja, det er urolige tider. Det er godt vi har en hage vi kan kose oss i i disse tider.
    Fine bilder. Crocus prins claus var nydelig.
    Flott vær her også.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Vi er heldige som har hagen når vi skal holde oss mest mulig borte fra folk. Og nå framover kommer våren for fullt, så vi får se det positive i all elendigheten.

      Slett
  3. 'Blue Pearl' är tillsammans med 'Advance' och angustifolius 'Bronze' mina absoluta krokusfavoriter.

    På lite längre sikt så hoppas jag att en god sak ur det här viruseländet är att vi får en insikt i hur sårbara vi är. Att vi är inte alltid starkast ensamma. Att vi kan börja mötas i andra former. Å andra sidan är jag tveksam när jag läste inläggen på FB igår om ett svenskt trädgårdsprogram som tyckarna varje ny säsong måste hata. Undrar så smått vad som skulle behövas för de skulle vara nöjda...

    Ha en härlig helg i solen och fler timmar till trädgård nästa vecka är härligt. Tänk så mycket vi reser varje dag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  4. Hei Carina. Flotte de to andre krokusene du nevner, jeg måtte søke dem opp for de var ukjente for meg. Jeg håper også at dette viruset kan gjøre en forskjell for framtiden, det er så mange ting som er uviktige i verden. Pass godt på deg selv og kos deg med hagen.
    Klem, Anne-Kristin

    SvarSlett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Sköna bilder av härliga vårblommor. Är så glad att jag petade ner en hel del nya lökar, nu får jag njuta av dem. Perfekt att tekniken fungerar så eleverna kan få sina lektioner. Härligt att ha trädgården att gå till, när livet utanför är begränsat.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Når det er vår og solen skinner er det ikke vanskelig å ha hjemmetid. Ha en fin søndag.

      Slett
  6. Hei Anne-Kristine.
    Godt at ikke hjorten har forsynt seg av krokusene i år, slik at du kan nyte dem:-)
    Kos deg med kaffe og strikketøy mellom slagene/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Eirin. Dessverre har vi fremdeles hjort, så i løpet av natten var noen av krokusene borte. Heldigvis var ikke alt tatt, så nå har jeg satt nettingkurver over noen av krokusene til beskyttelse. Ha en fin søndag.

      Slett
  7. Smukke solskinsbilleder er det altid en fornøjelse at se. I dag foregår det dog i middagspausen, for vejret er alt for fint til at sidde indenfor foran en skærm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marie. Ja, solskinnsdagene må nytes ute, dataskjermen kan vente til kvelden eller regnværsdager. Ha en fin søndag.

      Slett
  8. Vilket härligt och vårigt inlägg! Tänk vilken härlig tid som stundar nu framför oss...
    Vårkram från Titti

    SvarSlett
  9. Dejligt indlæg med masser af forår. Det trænger vi til i denne tid. Hvor er det godt, at vi har vores haver og vejret ser også ud til at arte sig.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett