onsdag 26. februar 2020

Blå himmel og solskinn.

I avisen leste jeg for et par dager siden at det ra nyttår til 23. februar i år hadde kommet 781 mm nedbør i Bergen. Nedbøren har så å si bare kommet som regn, så vi er ganske mettet på gråvær her. Men i dag skinner altså solen, og selv om det er iskaldt ute har jeg hatt meg en hagerunde, både med og uten kamera.

I sommer begynte jeg med bokashi-kompostering, og ettersom dette er noe helt nytt for meg, må jeg lære etter hvert som jeg erfarer hva som fungerer og ikke. I høst tenkte jeg at jeg kunne blande bokashien inn i restene av jord fra vekstene i drivhuset, sånn at jeg hadde ferdig ny jord til vårplantingen. Etter erfaringsutveksling med en venninne måtte jeg ut å sjekke i vinter, for hun fortalte at de hadde fått rotteproblem i bokashien sin i bedene ute. I drivhuset mitt så jeg at det hadde vært aktivitet i pottene, det var små hull og ganger i jorden, og en god del jordsøl utover på bakken. Jeg regnet med at det måtte være mus som hadde kost seg, men jeg så ikke spor etter dem da jeg grafset rundt i pottene. Ikke har jeg sett flere huller etter dem senere, så jeg antok at de hadde gjort sitt og rømt ut igjen. I dag skulle jeg ut og så reddikfrø i en kasse i drivhuset, men da jeg begynte å vanne i pottene oppdaget jeg muselik i flere av pottene. De døde musene ble kastet ut i skogen, men jeg tror ikke jeg skal bruke bokashien på den måten mer. Har du noen lignende erfaring blir jeg glad om du kommenterer, eller om du har noen gode råd for trygg bruk av bokashi.

På det forrige innlegget mitt fikk jeg så positiv respons på krokusbildene mine fra Marie i Danmark med bloggen Hortofilia at jeg tenker jeg kan glede både henne og andre med flere krokusbilder. Det er nå fire ulike krokus som har sprunget ut hos meg, alle i det samme bedet. Jeg har flere andre som er på vei, så om solen fortsetter å skinne i Bergen, kommer det snart flere.

Ha en fin uke videre

Klem fra Anne-Kristin



















13 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, at du er lykkelig i haven :) når du har haft solskin og endda været så heldig, at dine krokus har åbnet sig i solen, det er ikke nemt i gråvejr. I har godt nok fået meget regn hos jer. Jeg har ingen erfaring med bokashi, jeg måtte lige google det.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, ja det var vidunderlig med en solskinnsdag, men i dag våknet vi til 20 cm snø, så da ble det full vinter i siste liten.

      Slett
  2. Hej Anne-Kristin!
    Tack för en härlig färginjektion, i form av vackra krokus. Så fina.
    Har lyssnat på några föredrag om bokashi, men inte provat själv. Låter inte trevligt om det blir möss och skadedjur.
    https://www.sarabackmo.se/sex-satt-att-anvanda-bokashi-under-vintern/
    Här kan du läsa hur Sara Bäckmo gör, men tyvärr står det att skadedjur gärna hittar dit.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, nei skadedyr er ikke bra, jeg skal se på linken du deler, kanskje det er noen gode tips.

      Slett
  3. Krokusene dine er utrolig vakre! Spesielt den hvite. Går den litt over i krem/gult, eller er det bare lyset?

    Det hørtes utrivelig ut å finne muselik. Bokashi vet jeg dessverre ingenting om.

    Ha en fin vår :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei tante Rose, den lysegule krokusen er crocus crysanthus «Cream Beauty», den kommer alltid tidlig og er nydelig, synes jeg.

      Slett
  4. Du har usedvanlig fine krokuser, og det spesielt med tanke på hvor mye regn dere har. Skikkelig vårstemning. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Vårfølelsen holdt ikke så lenge, i dag våknet vi til 20 cm snø, så det spørs hvordan krokusene ser ut etter snøen har tint.

      Slett
  5. Spring to come with all the beauty and charm of the flowers.
    Delicate, colorful and beautiful flowers.
    Wonderful photos.

    SvarSlett
  6. Möss finns överallt tänker jag. De har ätit upp i stort sett varenda tulpanlök i en kruka jag planterat och satt i verkstaden för att ta ut till våren. Möss får man fånga men de äter allt. För mig är råttor något helt annat och jag vill inte locka dem.

    Jag har inte så mycket bokashi nu och jag bor ute på landet där råttor kanske hellre dras till ladugårdar med foder till djur. Men jag har aldrig märkt att råttor gått i där jag grävt ner bokashi och om det gått har jag grävt ner direkt i jorden. En räv en gång inte mer. Fast då komposterar jag i vanliga hinkar utan kran, dvs det blir mycket saft kvar och även den färdiga bokashin luktar längre då. Nu i höst och vinter har jag grävt ner ute igen men ser inte att några djur grävt i landet.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Carina, jeg bor også på landet, og rotter har jeg aldre sett her. Jeg tenker at det kan være lurest å grave bokashien ned i jorden, og ikke ha den i potter i drivhuset. Jeg får finne en god plass å grave ned bokashien, så får jeg ta ut igjen jord derifra. Takk for godt innspill.

      Slett
  7. Piękne odmiany krokusów! Bardzo je lubię! Szkoda, że kwitną tylko wiosną!

    SvarSlett