lørdag 6. juli 2019

Våt og kjølig sommer til nå

Paeonia "Sarah Bernhardt"
Det har vært stille fra min kant noen uker, først og fremst fordi det har vært kjølig, vindfullt og vått, men og fordi jeg har vært seks dager i Lofoten på turne med koret jeg synger i. Denne uken har vi feiret at datteren i huset har blitt atten år og myndig, men nå har ting roet seg og jeg kan ta fatt på alt jeg har forsømt i hagen. I går var det mange timer med sol, om enn noe kjølig. Jeg fikk luket ett og et halvt bed før det skyet over og ble kjølig. I dag har det regnet igjen hele formiddagen, men nå har solen kommet og temperaturen steg til over 18 grader i skyggen, så jeg fikk tatt en runde med kameraet.

På fjelltur i Lofoten med utsikt til Svolvær
Delphinium "King Arthur" stortrives og blir større for hvert år
 Det er peontid i hagen, i år har jeg hatt blomstring på fire silkepeoner. Det betyr at minst fem peoner ikke kom med knopper i år, så jeg har fremdeles noen overraskelser til gode for neste år. Den tofargete peonen fra bestefarshagen hadde en blomst i fjor, i år hadde den rundt ti blomster, så den har fått rett plass i solen. Jeg fikk flere aktuelle forslag til navn på den ifjor, men det er vanskelig å vite hva den heter for sikkert. Den lyse rosa bestefarspeonen er jeg nesten sikker på er Sarah Bernhardt, den har jeg på to steder og den trives flott der. Festiva Maxima hadde to blomster, men det har vært noen og spist opp deler av knoppene, så blomstene ble litt redusert i størrelsen. Den siste som blomstret var "Alertie", den fikk jeg ikke tatt bilde av, dessverre.

Busknellik med ulik farge på blomstene
Samlingen min av ridderspore har gått fra en til fire sorter de siste årene, nå er det Delphinium "King Arthur" og D "Magic Fountain" som blomstrer. Førstnevnte har jeg hatt i mange år, sistnevnte kjøpte jeg i fjor. Jeg synes blomstringen på disse er fantastisk, og når nå klatrerosen "New Dawn" kommer i blomst i lyktebedet vil den passe perfekt sammen med den mellomblå Magic Fountain.

Busknellik har jeg minner om fra barndommens hage, og jeg gleder meg over at de overlever vinteren og kommer i blomst flere steder i hagen. De blomstrer i fargenyanser fra hvitt til mørk rødt, noen av dem har ulike farger på samme blomsterstengel. Den gamle, oransje hageliljen har blomstret et par uker og liver opp i bedet, jeg innrømmer at kombinasjonen oransje liljer, rosa peon og blå ridderspore er noe dristig. Men så tenker jeg at alt ikke trenger å være så harmonisk over alt i hagen, så de får stå som de står.

Jeg viser noen roser og litt annet uten ytterligere kommentarer. Været er meldt å bli litt bedre neste uke, så jeg kommer forhåpentligvis tilbake med nytt innlegg om ikke så lenge. Ha en fin julihelg!

Klem fra Anne-Kristin
Festiva Maxima

Rose Dronning Margrethe

Astrantia Major 





Uten navn, men uendelig vakker


Primula Vialii !"Red hot poker"

Første blomst på "New Dawn" er på vei til å springe ut.
"Magic Fountain"
er allerede inne på favorittlisten min


Heidelberg mot sommerhimmel






Heuchera "Swirling Fantasy"


















10 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg nå til tross for kjølig og vått vær. Det er ikke for varmt her heller, og i går natt var det kun 5 grader her!
    Vi får håpe at varmen kommer nå fremover.

    Ha en fin helg, Anne-Kristin!
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, takk for det. Nå er det meldt oppholdsvær og rundt 17 grader framover, så da blir det kanskje tørt nok i bakken til å la plenklipperen kjøre. Det blir liksom ikke skikkelig orden før gresset er klippet.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin

    Egentlig er det da rigtig flot blomstring du har - når man tænker på det kølige vejr.
    Spændende med dine Delphinium, og at du har stadig flere - det er en spændende slægt!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten, ja delphinium er absolutt en favoritt, og det ser ut som om forholdene for den er bra hos meg. Joda, det er mye som blomstrer, men også noen bed uten blomstring akkurat nå.

      Slett
  3. Selv her på Østlandet har det vært en våt og kald sommer hittil.
    Ja, King Arthur er en flott ridderspore. Hatt min i "alle år" også.
    Den peonen var lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Villrose, været ser heldigvis bedre ut denne uken, selv om det ikke er meldt badevær. Jeg håper de nye riddersporene mine vil trives like mye som king Arthur.

      Slett
  4. Hei Anne Kristin.
    Kjølig her også. Til morgenen var det 7 grader. Ikke mye å skryte av.
    Flotte bilder.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne Lise. Takk for det. Vi ble veldig bortskjemte med varmen i fjor, dette er vel nærmere normalen.

      Slett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Ser fint ut med allt som blommar, pionerna har blommat klart, några nya som blommade för första gången, och så min fantastiska Sarah B som bara hade en blomma i år. Borstnejlika har jag flera stycken, och de ser ut att trivas i år. Vi har haft några soliga sköna dagar, med regn emellanåt. Du har mycket fint i din trädgård.
    Ha en skön söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, nå skal vi få en uke med litt bedre vær, så jeg håper det skal bli tørt nok i bakken til at jeg skal kunne kjøre plenklipperen. Da kommer blomstene bedre til sin rett også.

      Slett