torsdag 8. august 2019

Sensommerblomstring

Phlox paniculata "Franz Schubert"
Denne sommeren har hatt mye perfekt hagevær, høye temperaturer og sol pådagen, og passelige regnmengder som stort sett har kommet om natten. Et par uker på ferie i juli og mye annet som har vært i fokus har ført til lite hagejobbing, men en fin porsjon hagenyting. Hjorten har fremdeles ikke ødelagt, så i år har jeg høstfloks i blomst for første gang på tre år, tror jeg. Den eneste av dem jeg har navn på er "Franz Schubert", ettersom jeg er veldig glad i musikk måtte jeg kjøpe den da jeg kom over den for noen år siden. Ellers er det avleggere fra ulike hager jeg har, men like fine er de uten navn. Liljene mine har kommet i blomst, de første er allerede ferdig mens noen ennå ikke er sprunget ut. Lillium "Marakesh" er trofast og kommer igjen år etter år. Den flotte rosa har jeg ikke navn på, jeg kjøpte den for å ha i krukke og plantet den i bedet i etterkant.

I dag blir det et kort innlegg, jeg deler bilder av noe av det som er i blomst akkurat nå. Flere av bildene har ytterligere opplysninger ui billedteksten. Ønsker dere alle en fin augustdag.

Klem fra Anne-Kristin
Hydrangea Aspera
Ukjent sommervalmue
Nytt av året er sjokoladekosmos
Nydelig farge og duft av denne liljen




Lillium "Marakesh"


Jeg liker kombinasjonen røde liljer og blå storhjelm
Strandkattehale
Lythrum salicaria "Blush"
Dette er en avlegger fra gården
bestemoren min kom fra på Osterøy. 
Hosta "Blue Cadet" en bladlilje som ikke tar så stor plass i bedet.

Denne dagliljen blomstrer for første gang hos meg i år.
Hemerocallis hybrid "Sammy Russell"
En av mange stauderavleggere jeg fikk
av en kusine for et par år siden













13 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Alletiders - man må sige at det er et godt år - også for dig i haven!
    Flotte sager med gode farver!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten, ja ser man bort ifra juni har det vært en perfekt sommer her. Nå i helgen skal det være store nedbørsmengder, men så tror jeg det blir ok hagevær igjen til uken.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin.
    Deilig for deg med passe fint hagevær og fravær av hjort:-)
    Her tok vi ferie mens det var varmt og tørt, noe som ikke var det helt smarteste...
    Nyt sesommer-blomstringen/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin, fravær i den verste tørkeperioden kan være risikabelt. Får håpe ikke for mye døde hos deg. Ja, her skal det nytes.

      Slett
  3. Phlox är underbara så även 'Frans Schubert'. Och roligt att du fått se de blomma i år. De andra 3 liknar väldigt mycket sorter jag också har från mammas trädgård som hon har från...? Fast de är fortsatt lika vackra :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Ja det er nok en del gamle hagehøstfloks som går igjen rundt i hagene. Nå håper jeg mine klarer å vokse seg store og kraftige så jeg kan begynne å ta inn buketter.

      Slett
  4. Jeg har prøvd sjokoladekosmos et par ganger, syns de er veldig fine, men i år har det ikke blitt noen. Ikke kosmos i det hele tatt, og det er første gang på veldig mange år for meg. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Nydelige blomster hos deg.
    Heldig har du vært med at det har regnet mest på nettene. Hos oss har det vært tørt, men da må vi bruke noen timer på vanning, verre er det ikke.
    Sjokoladekosmos er bare så fin. jeg har hatt den hver sommer de siste årene.
    Liljer og floks er veldig fine hageblomster på denne tiden.
    Ha fortsatt fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
  6. Så bra at sommerværet har slått til hos deg!
    Høstfloks er så fine. Franz Schubert intet unntak!

    SvarSlett
  7. Looking for a platform to read the reviews of massage recliners, just click at https://reviewssaint.com/.

    SvarSlett
  8. Are you looking for the best led grow tent setup for growing cannabis? If yes then please check out 420reap.com to have the best grow tent setup.

    SvarSlett