tirsdag 17. juli 2018

Hurra, det regner!

Kjempekragen er i full blomst
Hvem hadde trodd at det skulle være mulig å ha en slik overskrift for et blogginnlegg fra Bergen? Men i dag kom det plutselig, og helt uventet, en skikkelig regnskur mens jeg holdt på å orden til noe stein i inngangspartiet. Nå har det regnet i rundt en time, delvis kraftig, så det må da hjelpe litt. 

endelig regnvær
Temperaturene i Bergen har ikke vært like høye som på østlandet, det har stort sett lagt på rundt 20 grader. Dermed blir det litt mindre fordamping, men på baksiden av huset, der jorden er grunn er mye av plenen likevel vissen. Vi kjører og henter vann til å vanne i drivhuset med, så der er det frodig og fint. Litt vanning i krukker og på de staudene som er relativt nyplantet blir også prioritert. Heldigvis er mange av staudene så godt etablert med gode røtter at de klarer å overleve i tørken. 

Litt nyinnkjøp har jeg gjort, blant annet har jeg kjøpt min første solhatt, en Echinacea "Sombrero Adobe Orange". Det var datteren min som  fikk velge, og hun ville ha den oransje. Jeg kjøpte også en orientvalmue, Papaver orientale White Wedding, som sto til halv pris, og en Alunrot Heuchera Swirling Fantasy" Sistnevnte ble plantet i kirsebærstuen der jeg plantet min første av sorten i fjor. Jeg håper de kan vokse seg store og fine der under det store morelltreet. 

Heuchera "Swirling Fantasy"
Som jeg skrev over har vekstene i drivhuset vært prioritert når det gjelder vanning. Været har vært perfekt for dyrking i drivhuset i sommer, og avlingen ser flott ut. Agurkene har vi høstet av en god stund, og i går tok jeg inn de første tomatene. Også chilien har begynt å bli rød, og basilikumen har blitt fantastisk stor. Det er flere paprika på gang, så nå kan vi riktig kose oss med hjemmedyrket en stund. 

Det flotte tørre været er ganske perfekt for roseblomstring, ingen vannskadde blomster og knopper som må klippes bort. Hjorten har også holdt seg borte, jeg leste et tips om at eggeskall holder rådyr på avstand, så kanskje det også gjelder hjort? Jeg har i hvert fall eggeskall i komposten, og bare på gøy la jeg skall av pistasjenøtter under New Dawn-rosen. Nå har jeg hatt fire blomster på den og mange knopper står klare fro blomstring. Heidelbergrosen blomstrer fint i to etasjer, den nederste meteren er overfylt med røde blomsterklaser, og to høye grener når helt opp til øverst på rekkverket rundt altanen, også de med flott blomstring. 

Mine to riddersporer har også vist seg fra sin beste side, den hvite kom med tre flotte blomster i år, så nå er den godt etablert. Jeg er litt usikker på navnet, den er kjøpt som Delphinium "Galahad" og på bildet er den hvit med sort øye. Min er helt hvit, og etterhvert endrer blomstene seg og blir svakt blålige. Jeg har søkt på nettet og funnet mange bilder der blomsten er helt hvit, så dermed blir jeg usikker. Om noen kan hjelpe meg blir jeg glad, og egentlig er jeg glad for at den ikke hadde det sorte i seg, jeg liker den bedre som helhvit. Den himmelblå Delphinium "King Arthur kommer fint igjen hvert år, og gir mye frø. Om noen har andre riddersporer og kunne tenke seg og bytte er det bare å gi beskjed. 

Som dere ser av bildene er det mye fin blomstring i hagen min, men også flere bed der det bare er vissent. Jeg foretrekker likevel tørke og varme framfor regn og kjølig vær som vi hadde i fjor og i forfjor. Regnet som kom i ettermiddag gjør sikkert ikke så stor forskjell i brønnen min, men det var uansett deilig. 

Ha en fin sommeruke videre, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin


Chili
Agurkene har jeg høstet i noen uker
Bailikum

Agurkurten trives i pallekarmene


Kuleprimulaen liker ikke tørken.
Flere Astilber som var til overs ble plantet på skyggesiden langs gjerdet





Løvemunn
King Arthur er på hell nå.

Blomstene får et blålig skjær i senblomstringsfase
Med tre store blomster regner jeg
 den nå for å være etablert
Er dette Delphinium "Galahad"?
Monarda
Moskuskattost frør seg og kommer opp på stadig nye steder i hagen
New Dawn
Flere knopper er på gang på klatrerosen
Solhatt - min første

Echinacea "Sombrero Adobe Orange"




Oregano er en flott insektsmagnet
Den sprer seg litt for mye egentlig.

Busknelliken holder lenge og er fin for insekter og sommerfugler




De første to tomatene



























18 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Ja, det er jo noe uvanlig at bergensere ønsker seg regn! :)
    Det høres deilig ut med en time med regn. Mye fint som blomstrer hos deg!

    Ha en fortsatt fin sommer!

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marit. Det er deilig med alt som blomstrer, og regnet i går hjalp nok en del på tørken. Nå går det lettere å punktvanne der det trengsmest uten at vannet ofrsvinner bortover overflaten.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin

    Ja det må jeg nok sige: Vestlandet ønsker mere regn:)

    Men mon ikke dette kaotiske vejr bliver noget vi må lære at leve med, og bortset fra skovbrandene synres jeg det går meget godt!

    Du visrr jo også planter i flot vækst - imponerende!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karstan. Du kan nok ha rett med hensyn til været, vi må nok bare prøve å tilpasse oss. Og ser vi bort fra svidde gressplener og som du nevner, skogbrannene,så er det jo bare å nyte finværet.

      Slett
  3. Heldige deg som har fått regn, her har det ikke kommet noe, men vi håper på i morgen. Var litt bra at det drøyde litt også, for da fikk vi malt ferdig en vegg. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg. Får håpe regnet kommer til deg også, nå som veggen er malt. Jeg fikk klippet plenen rett før regnet kom, så ds ble det lett for regnet å trekke nedi bakken.

      Slett
  4. Hej Anne-Keistin!
    Så härligt med regn, det är vi nog flera som önskar. Det blommar fint hos dig, och vad härligt med mogna tomater. Jag får vänta ett tag till, men gurka kan jag plocka några färdiga. Chokladpaprikan börjar få färg.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Jeg sådde en tomatplante et par uker før resten, slik st jeg skulle få litt tidligere avling. Kunne ikke gjøre det med flere, for jeg har ikke varme i drivhuset til å sette dem ut tidlig. Men en stor plante kunne jeg ha inne i tillegg til all de mindre.

      Slett
  5. Til lykke med regnen! Jeg bemærkede dine primulaer blandt alle de nydelige blomster, du viser - sådan ser mine også ud, desværre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie. Jeg måtte nok vise at ikke alt var rosenrødt i hagen, men ettre regnskuren har de rettet seg opp igjen. Primulaene klarer seg nok, men noen avling i pallekarmene blir det ikke i år.

      Slett
  6. For et vell av vakker blomstring hos deg. Lekre Riddersporer, energisk oransje Solhatt og mye mye mer å beundre. Ja, når en bergenser jubler over regn er det virkelig gale fatt:) Som bergenser på østlandet roper jeg daglig på regnet nå. Det blir for mange negative konsekvenser av denne varmen.

    Nyt hagen din og ikke minst grøden fra kjøkkenhagen!
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke. Når jeg tar nærbilder og legger ut ser det virkelig flott ut, ja. Alt det tørre og visne kommer heldigvis ikke med. Og sånn må det være, det er bedre å nyte det som faktisk er vakkert enn å ergre seg over alt som er dødt i hagen.

      Slett
  7. Ja det om noe viser vel at alt ikke er som det skal - tørke i Bergen hadde jeg aldri trodd skulle kunne skje. Hos oss er det dessverre "hverdagsmat", slik har vi det hvert år her i Øst-Sverige og jeg er lei det. En god gammeldags Bergen-sommer er det som står høyest på min ønskeliste :-)
    Flotte bilder du viser, en del planter klarer seg virkelig flott selv om det er tørt.
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Jeg foretrekker dette været framfor endeløst regn som det var i fjor. Vi er blitt eksperter på å bruke lite vann, og så lenge avlingen i drivhuset blir som nå skal jeg være fornøyd. Regnet får vi sikkert nok av til høsten, men noen dager med tett nedbør hadde vært deilig nå.

      Slett
  8. Åh, jag önskar jag fick skriva samma rubrik som du. Det har regnat hos oss också men bara 3 mm - det är på tok för lite. Mina astilbe vissnar - speciellt de som växer nära björken - jag får kanske skylla mig själv som planterat dem där. Dina ser väldigt frodiga och fina ut. Och så fina solhattar, den sorten ska jag skriva på min önskelista. ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har det regnet i flere dager, så jeg tror det har trukket godt ned i jorden. Da kommer nok ugresset fram igjen...

      Slett
  9. These flowers are absolutely amazing, I love how unique each of these flowers are from each other. Thanks for the share, hope you had a wonderful day. Keep up the posts.
    World of Animals

    SvarSlett