torsdag 28. juni 2018

Et peonmysterium

I det forrige blogginnlegget viste jeg en av bestefarspeonene som endelig var på vei til å blomstre hos meg. Jeg kunne erindre at denne peonen var tofarget, og jeg lurte på om det kanskje var en "Bowl of beauty" jeg hadde tatt avlegger av. Da peonen åpnet seg viste det seg at den ikke var lys gul inni, men derimot lys rosa.

Så da begynte detektivarbeidet for å prøve å finne ut hvilken peon dette kunne være. Jeg er i utgangspunktet enig med dem som mener at det går an å nyte blomstenes skjønnhet uten å kjenne til navnet på dem, men samtidig er jeg en person som liker system og oversikt. Dermed begynte jeg å søke på nettet og kom over siden pionhagen.no. Den hadde en fantastisk liste over peoner sortert etter farger.

Bestefar bygget huset sitt ca i 1964, året før jeg ble født, og jeg regner med at han begynte å anlegge hagen ganske snart. Jeg tror ikke peonene ble plantet de første årene, men sannsynligvis en gang på 70-tallet. Jeg bladde gjennom de ulike rosa fylte peonene som ikke var nyere enn ca 40 år og fant seks ulike som kan ligne. Problemet med blomsterbilder er at fargegjengivelsen sjelden er helt rett, og fargen endres i ulikt lys. Peonene endrer også ofte farge fra nyutsprunget til den blomstrer av, så det er vanskelig å vite sikkert hva som kan være den samme.

Sortene jeg fant heter: Sante Fe, Reine Hortense, Philomele, Modeste Guerin, Madame Emile Debatene og Kelway's Lovely. Har du kjennskap til noen av disse og kan du eventuelt avskrive noen av dem sammenlignet med min peon? Kanskje du har forslag til andre peoner det kan være?




Om ikke jeg finner rett navn skal jeg uansett nyte den vakre peonen, og kanskje det kommer flere blomster
på den neste år. For ikke å stjele
bilder jeg ikke har rettigheten til deler jeg
ikke dem jeg fant på pionhagen.

Det går mot slutten av juni, sommeren er kommet tilbake til Bergen og jeg har ferie. Den skal stort sett nytes i hagen, så jeg håper på akkurat nok sol og varme til at dagene kan nytes ute, og nok regn om nettene så brønnen ikke går tom.

Ha en fin siste del av juni alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin















11 kommentarer:

  1. Vet ikke navnet på din peon, men utrolig vakker er den i alle fall.
    Ha en riktig fin ferie og håper du får mye kos med hagen din.
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Turid. Det spørs om jeg finner navnet, men en favoritt er den uansett i hagen.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin

    Hvad siger du til 'Madame Furtado'?
    Under alle omstændigheder er det en flot pæon!

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Der fikk jeg enda et alternativ, noen av bildene på nettet ligner veldig, men også der er det mange varianter med hensyn til farger. Så utrolig mange varianter av nesten like peoner som finnes. Det spørs om det re mulig å finne rett navn, men den er like flott uansett. Nå gleder jeg meg til den vokser seg stor med mange blomster. Ha en fin sommerhelg. Hilsen Anne-Kristin

      Slett
  3. Hei Anne-Kristine!

    Nydelig peon! Jeg tror at en av mine arvepeoner fra min farmor er lik som din, men jeg vet dessverre ikke hva den heter heller.
    Kos deg med ferien!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Det finnes så mange som er nesten like, og nå kom Karsten med enda et navn. Jeg må kanskje bare glemme navnet og nyte skjønnheten. Ha en fin sommerhelg.

      Slett
  4. What gorgeous peonies.
    Fantastic shots.
    Greetings
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    SvarSlett
  5. Har också en pion som liknar din... Den kommer från mammas trädgård som inte kommer ihåg var den kommer ifrån. 'Reine Hortense' har jag och nej den är det inte. Men jag kan ge de ett namn - farmors rosa tex :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  6. Så vakker Peon. Jeg er som du; jeg liker også å vite navnet på plantene mine men kan dessverre ikke hjelpe deg med dette navnet:-(
    God ferie!
    Klem Nora

    SvarSlett
  7. Det er så flott med peoner. Her har de fleste ikke vist seg fram fra sin beste side i år, kanskje de har savnet regnet. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett