fredag 27. juli 2018

Besøk på Abbedissen og nye stauder i lyktebedet

Delphinium "Magic Fountain"
Å være hagemenneske innebærer ikke bare å holde hagen vedlike, det må også fornyes litt innimellom. Hos meg blir bedene stadig litt større, og plutselig begynner jeg på et nytt bed et eller annet sted i hagen. Denne sommeren har vært ekstraordinær når det gjelder penvær, og i deler av hagen der berget ligger like under overflaten har det vært vanskelig å holde plantene i live. Brønnen har gått tom tidligere i sommer, og nå brukes det så lite vann som mulig derfra. Vannkanner fylles andre steder, så vi har til den viktigste vasken og til vanning i drivhuset. Når det er så tørt er det lite å gjøre i hagen, ikke engang ugresset har krefter til å vokse noe særlig.

I går bestemte vi oss for å dra på utflukt til Askøy og besøke Eides gartneri som vi har hørt så mye om. Jeg følger dem på facebook og hadde sett en Strandkattehale jeg syntes var fristende. Lythrum salicaria "Blush" har lyserosa blomster og kunne passe fint i lyktebedet mitt. Jeg visste at gartneriet ligger nord på øyen, på et sted som heter Abbedissen, så da vi kom til skilting til nevnte, sted tok vi av, og der lå gartneriet noen hundre meter innover veien. Det var ikke noe skilt som fortalte at det ligger et gartneri med utsalg der, så for ukjente kan det være vanskelig å oppdage.

Dette var et spennende gartneri med mengder av ulike stauder, ikke bare organisert i de vanlige presentasjonskassene, men stående på bakken i utkantene og delvis i gangene mellom de store kassene. Det var ikke som å gå i et ordinært hagesenter der du vet akkurat hvilket område aktuelle planter står, tar et overblikk, og på noen sekunder ser om det er noe av interesse eller ikke. Her måtte jeg gå sakte gjennom hver del av arealet, se meg ut noen aktuelle planter, gå noen runder til og så til slutt velge ut noe som fikk bli med hjem.

Foruten strandkattehalen var jeg på utkikk etter riddersporer og peoner, som jeg alltid er. Ikke bare er dette blant de vakreste staudene jeg vet om, de er også hjortesikre. Peoner var det ikke så mye av, men noen flotte trepeoner. Dessverre hadde jeg et ganske lite budsjett, og det var jeg nødt til å holde, så trepeonene fikk stå. Men noen flotte riddersporer fant jeg, og en av dem ble satt i handlekurven.  Delphinium "Magic Fountain" har nydelige lys himmelblå blomster og blir ca 70 cm høy, noe som passer fint i lyktebedet mitt. Den tredje planten jeg kjøpte var en primula jeg har ønsket meg, Primula Vialii "Red Hot Poker" Den delte jeg i fire før jeg plantet den, tre i lyktebedet og en i mitt minste bed på nordøstsiden av huset. Bedet har ennå ikke fått noe navn, jeg får prøve å tenke ut et som passer.

Fruen hos Eides stauder var en svært pratsom og hyggelig dame, så oppholdet på gartneriet varte i rundt to timer. Jeg ba om lov til å få ta bilder og sa at jeg ville skrive et blogginnlegg om besøket. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke på noen måte har fått betalt for dette, plantene jeg kjøpte betalte jeg full pris for. Etter besøket dro vi videre ut til Herdla og badet før vi dro hjem igjen.

Jeg fikk plantet staudene i kveldingen i går, og det var fint å kjenne at det er en del fuktighet i jorden tross tørken. Nå får jeg prioritere å vanne de nyplantede staudene, så de klarer seg til røttene blir etablert. I dag er det meldt mulige varmerekorder over mye av landet, så det blir nok mest skygge og lesing i dag, tenker jeg. Staudegartneriet på Askøy kommer nok til å få besøk av oss igjen, kanskje jeg må utvide lyktebedet igjen etterhvert?

Ha en fin sommerdag, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin




Staudene sto over alt, og det var mye fristende.




denne skulle jeg gjerne tatt med,
men vil se om hjorten liker disse før jeg kjøper flere av dem


Det ble mange runder, og jeg kunne lett ha tatt med meg mange flere stauder hjem.


I ene enden av gartneriet er det hage der en får god inspirasjon til egne bed
Fine kombinasjoner av ulike stauder


Uvanlig plantekasse
Ridderspore
Delphinium "Magic Fountain" var første valget
Primula Vialii "Red Hot Poker" sto på ønskelisten
Lythrum salicaria "Blush"
 var den som endelig fikk lokket meg til Abedissen 
Det ble ikke flere i dag, men jeg kommer nok tilbake.
Ikke ofte jeg velger å være med på bildene, men et unntak i dag.
plantet i lyktebedet,
 den ene blomsten brakk under transporten.
Min tredje ridderspore




Strandkattehale skal visst kunne trives de fleste steder,
jeg gleder meg til den vokser seg stor.

















13 kommentarer:

  1. Det var visselig et flott gartneri til inspirasjon, Anne-Kristin. Strandkattehaler er flott, men mine er så små i år pga. tørken. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vigdis. Det er sant, det kan bli litt kjedelig i lengden med hagesenterkjedene. Det er vel mye som blir smått denne tørre sommeren.

      Slett
  2. Hej Anne-Kristin!
    Ser ut som ett fantastiskt ställe med mycket fint. I år har jag inte planerat för några nya rabatter, men det blir det kanske senare när värmen ger sig. Fina inköp du gjorde, den blå riddarsporren har jag också, men den har inte blommat ännu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Jeg er så glad for at hjorten ikke spiser riddersporer, dem blir det nok flere av i hagen etter hvert. Gartneriet var spennende, og det virker som om de stadig får nye planter for salg.

      Slett
  3. Hei Marika. Å plante nytt i denne varmen er risikabelt, men det frister når mange av sommerblomstene har sviktet. Jeg synes blåfargen på riddersporen var så fin, ser fram til den blir større så jeg kan klippe av til buketter.

    SvarSlett
  4. Hei Anne-Kristin

    Jeg sidder inde denne eftermiddag - det er forvarmt ude 32,1 sidst jeg så....
    Bare det nyinkøbte er i potte og med god rodklump, så skal det nok gå!

    Lækre blomster du fik!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Slik varme som nå er uutholdelig, nesten, det blir skyggesitting med bok og mye vann for meg.

      Slett
  5. Hei Anne-Kristin

    Jeg har kun vært i Bergen en gang, men da var jeg selvsagt en tur hos Rolf Eide :)
    Jeg har kjent han i mange år, og det er utrolig mye de hadde den gangen jeg var der i 2007.
    Den strandkattehalen var så søt! Jeg har den lilla og den er også fin. Liker de høyreiste staudene som ikke tipper overende. Flotte riddersporer!
    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Jeg er glad jeg tok turen dit, og plantene hadde veldig gode friske rotklumper, så det går nok bra med dem selv i dette tørre været.

      Slett
  6. You have such a beautiful garden so many varieties of flowers, thanks for the share. Love checking out your blog. Hope you have a nice weekend. Love these photos.
    World of Animals

    SvarSlett
  7. Jeg har erfart at ridderspore er sneglemat, men den magiske fontena frister virkelig.

    SvarSlett