søndag 6. desember 2015

En kristtornkrans til inngangspartiet

På nordvestsiden av huset har jeg en diger Kristtorn stående, og hver høst i oktober er den full av flotte røde bær. Det kjedelige er at i løpet av et par tre uker har fuglene spist opp omtrent hvert eneste bær. Nå har jeg bestemt meg for å kvitte meg med hele treet, for den mister store mengdre blader hvert år, og de er virkelig vonde å tråkke på for den som er glad i å gå barbent. Disse bladene er heller ikke greie å ha i kaldkomposten, så jeg har kastet store megder av den i bosspannet når det har vært plass til overs før tømmedag. Men ennå er det mye igjen  av treet, og i høst var det virkelig overfylt av bær på det. I tillegg har høsten vært usedvanlig mild, noe som kanskje har ført til at fuglene ikke har hatt behov for disse flotte bærene. I alle fall er det fremdeles fullt av røde bærklaser på treet, så i dag fant jeg ut at jeg ville lage en krans til pynt ved siden av hoveddøren til huset.

Kristtornen min er rundt fem-seks meter høy

Jeg er ikke så veldig tålmodig av meg når jeg skal lage slike kranser, kanskje fordi jeg aldri har skaffet meg godt verktøy til jobben. Derfor synes jeg det blir litt vanskelig å få festet grenene skikkelig, og det som blir festet har en tendens til å sprike i alle retninger. Men jeg synes likevel kransene mine har sin sjarm, så derfor deler jeg denne med dere, så får dere synes hva dere vil om resultatet.

Jeg har tidligere laget en ring av tykk ståltråd og noe hønsenetting, og den bruker jeg å sette grenene fast i. I tillegg bruker jeg tynn ståltråd som jeg fester grenene ekstra med. Da jeg hadde fått festet bærrike grener rundt hele ringen, fant jeg et rødt silkebånd som jeg forsiktig viklet rundt grenene hele veien rundt og festet i en sløyfe på toppen. Og vips var julekransen min ferdig! Den fikk bare henge en liten stund i dag så jeg fikk tatt noen bilder. Vinden er så sterk at jeg la den på en trygg plass så ikke den skal blåse bort med det samme.

Jeg ønsker alle leserne mine, både dere faste følgere og alle som bare kommer innom, en riktig fin førjulstid.

Klem fra Anne-Kristin


En ståltråd i ring med hønsenetting rundt.
Grenene ble tatt inn på kjøkkenet, for ute var det for surt å være
Så var det å finne passende smågrene å bruke til kransen
Den ferdige kransen på veggen ved hoveddøren

Et rødt silkebånd var dekorativt, og nyttig for å holde grenene på plass
Massevis av røde bær
Og jeg ble ganske fornøyd med resultatet.








16 kommentarer:

  1. Så koselig kristtornkrans! Ha en fin 2. søndag i advent!

    SvarSlett
  2. Hej. Den blev jo rigtig flot. Smuk med det røde bånd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg synes også det ble fint, og så holdt det grenene mer samlet.

      Slett
  3. Veldig fin kristtornkrans! Det er jo så julete med kristtorngrener. Har sett flere steder folk skriver om mye bær i år, og også hos meg bugner det. Håper fuglene holder seg mette enda lengre, så det holder til jul :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Fuglene spiser nok ikke bærene på kransen i hvert fall!

      Slett
  4. Den ble fin, så smart. Har aldri tenkt på at jeg kunne lage krans av kristorn.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Så flott krans du har laget! Kristtorn er så vakkert, og det er jo kjekt å kunne lage egne kranser når du har tilgang på det. De røde bærene er så fine ☺

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marit! Det er alltid kjekt å bruke materiell fra egen hage!

      Slett
  6. Så fin! En sådan krans skulle jag kunna tänka mig att ha på ytterdörren till torpet här! Får börja med att plantera en kristtornsbuske!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
  7. Je découvre avec plaisir ton blog et je me régale des images, faute de savoir me régaler de tes mots!!! Merci de ton passage chez moi - je reviendrai ici!
    Ta couronne est classique, mais c'est celles que je préfère!

    SvarSlett
  8. Så flott adventskrans! Og kjekt å kunne bruke kvistene til noe dekorativt, bærene er jo skikkelig julerøde.
    Dessverre går ikke kristtorn her, deg skulle jeg gjerne hatt...
    Ha en fin adventshelg :-)

    SvarSlett
  9. Ja, jeg var utrolig heldig med bærene som har holds helt til jul i år! Tusen takk!

    SvarSlett
  10. Ekstra fin med bærene på :)

    SvarSlett