fredag 26. juni 2015

En nødvendig rosemassakre

Før klipping
Rundt omkring på bloggene ser jeg at den ene etter den andre viser bilder av sine praktfulle roser i full blomst. Her hos meg har rosene etter hvert fått ganske store knopper, men noen juniblomstring var ikke å håpe på. I dag var jeg en runde for å se, og det var trist å se hvordan sykdom har angrepet alle rosene i hagen. Denne sykdommen kommer tilbake hvert år, og nå fant jeg ut at jeg enten må gjøre noen virkelig store forsøk for å få bukt med denne, eller så må jeg grave opp rosen og kaste dem. I dag har jeg altså klippet alle rosene helt ned, så alt av blomstring må på vent en god stund ennå. Et par av klatrerosene hadde fått noen fine nye skudd som jeg lot stå igjen. De tre store stilkrosene ved husveggen ble klippet helt ned. Det betyr at det ikke er sikkert at det kommer opp noen nye skudd, men den sjansen får jeg ta. I tillegg til å klippe ned har jeg tatt litt av det øverste jordlaget bort.  I tillegg har jeg klippet gresset utenfor bedene godt ned og plukket opp alle visne blader jeg kunne finne. Alt har blitt lagt i poser og kastet i restavfallet for brenning. Så får jeg krysse fingrene for at dette skal gå bra.

Ha en fin dag der ute!

Klem fra Anne-Kristin

Nærbilde av rosebladene

Rosene er hardt angrepet

Bedet etter "massakren"

Usikker på om det vil komme nye skudd

Klatrerose Sympathie

Disse stilkrosene bærer preg av å ha stått veldig lenge

Heidelbergrosen min

Jeg håper de nye skuddene blir friske

Om noen uker kommer det kanskje nye blomster.

De nye skuddene er flotte og kraftige

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar