fredag 7. februar 2020

Lyset er på vei tilbake

Bergen og vestlandet er vel ikke kjent for lange, kalde vintre med mye snø. Men vi pleier da å få noen kalde perioder i løpet av vinteren, der snøen lyser opp og lager dagene litt lengre. Men i år har vi så å si ikke sett noe hvitt, og de mørke skyene og regnet har laget dagene enda mørkere enn vanlige vintre. Solen har vi ikke hatt mer enn et par korte glimt av, så nå har det virkelig vært utfordrende å være bergenser. De siste par dagene har likevel noe skjedd, det har vært oppholdsvær deler av dagen, og i dag var det fremdeles helt lyst da jeg kom hjem fra jobb. Mildværet har gjort at jeg har sett noe gult i et av bedene, så i dag tok jeg kameraet ut for å se om jeg kunne finne noe interessant å ta bilde av.

Det gule i bedet var krokus, både "Cream Beauty" og en navnløs oransjegul krokus har kommet langt, selv om de trenger direkte sollys for å åpne seg. Jeg får virkelig håpe solen kommer snart, ellers kommer de til å visne uten at de får vist skjønnheten sin for fullt.

De første klosterklokkene er på hell, mange av dem har merker etter snegl eller andre småkryp som har gnagd på dem. Heldigvis har jeg dem på mange plasser, så nye avløser de ferdigblomstrede en stund fremdeles. Snøklokkene ligger litt etter, men ved foten av prydkirsebærtreet står en hel klynge med nikkende hoder og gleder meg hver gang jeg går forbi.

Våririsen har jeg fulgt med en stund, så der visste jeg at det var knopp på gang. Nå viser den sitt mørkeblå hode over begerbladene. Det er Iris reticulata "George" som trofast kommer tilbake år etter år. Overraskelsen i dag var at jeg plutselig oppdaget flere store blomsterknopper på Iris reticulata "Katherine Hodkin". Selv om de ikke har åpnet seg fullt ut ennå, er det ikke lenge om å gjøre.

Nå ønsker jeg meg bare en fin, mild helg så jeg virkelig kan nyte noen timer i hagen. Jeg har en del å rydde opp i, og nå kribler det i fingrene etter å komme i i gang.

Jeg håper bildene fra hagen i dag kan gi litt vårfornemmelser til dere som leser bloggen min.

Ha en riktig fin helg!

Klem fra Anne-Kristin

Iris reticulata "George"




Iris reticulata "Katherine Hodkin
Til og med noen påskeliljer står i knopp i hagen









7 kommentarer:

  1. Härligt med blomknoppar håller tummarna för en solig dag så de slår ut. Rev lite i gräset igår - hittade inte en speciell snödroppe och det fanns många små sniglar där. Så att lägga lite tid på att plocka dem nu kommer ge en mera snigelfri säsong senare...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  2. Hei Anne-Kristin
    Super som våren viser sig - Berge er nok noget af det luneste på denne årstid - og dette år er jo noget for sig!
    Flotte våriris med vanddråber:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
  3. Det er så deilig nå når det begynner å bli lysere utover ettermiddagen. I dag startet det med vind og regn, men etter hvert ble det bedre og jeg fikk over tre timer i drivhuset med diverse omplantinger av stueplanter, utrolig fint. Her har forresten ikke krokusen vist seg ennå, men kanskje jeg må ut og kikke etter den. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hej Anne-Kristin!
    Härligt med alla fina vårblommor. Det har kommit riktigt långt hos dig. Klosterklockan är så vacker, har inte lyckats få den att trivas hos mig, men ger inte upp. Hoppas du får sol, så krokusarna öppnar sig.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Hei!
    Gjett om ditt innlegg gir vårfornemmelser. Blir jo nesten misunnelig. Her ser det langt fra sånn ut, men det er forhåpentlig ikke så lenge til.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  7. Blir slltid litt satt ut av den tidlige våren på Vestlandet. Håper det er litt vår i luften når jeg er tilbake fra ferie i neste uke!

    SvarSlett