søndag 23. februar 2020

Endelig et gløtt av sol

De to første månedene av 2020 har vært mørke og våte, og jeg kan faktisk ikke huske sist det var en skikkelig penværsdag i Bergen. Vinterferien har akkurat begynt, en uke som jeg vanligvis stort sett tilbringer i hagen, eller med hagerelaterte innesysler. Værmeldingen for uken ser ikke bra ut, så det kan være den timen jeg fikk i solen ute i dag, blir den eneste med vårlig aktivitet. Men jeg krysser fingrene og håper på mer solskinn og utsprungne vårtegn i hagen.

Nå er flere krokus i blomst, jeg har vært redd for at jeg skulle gå glipp av hele den deilige krokusblomstringen i år. Regnet og tidvis snøvær farer ikke fint med de skjøre blomstene, så jeg var veldig glad da jeg kunne fotografere flere av dem helt eller delvis åpne i ettermiddagssolen i dag.

Ellers fikk jeg tatt en liten runde med bøtte, hagesaks og lukekrafse og fjernet en del visne sommerblomster og planterester fra i fjor. Nå kan nye blomster bedre komme til sin rett, og nye skudd unngår å råtne under tunge visne plantedeler. Kubjellen ser ut til å være på vei med knopper, peonene har flotte skudd, og selvfølgelig er all slags vårlige løkblomster på vei opp. Jeg håper jeg kan vise flotte vårtegn i løpet av vinterferieuken, for det er virkelig mye å glede seg over i hagen.

Ha en fin fastelavnssøndag!

Klem fra Anne-Kristin






 


 

8 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er lykke å fjerne visna blader så krokusen kommer fram. Det har kommet mye lenger i hagen din enn her. Men den som venter...
    Ha det godt Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne, krokus er det beste vårtegnet som finnes, synes jeg. Når de åpner seg mot solen kan jeg ikke se meg mett på dem, så jeg håper virkelig på mer sol framover.

      Slett
  2. Hei Anne-Kristin

    Så fine krokus du har i blomst! Det har regnet utrolig mye her også siden i høst. Bare i februar har vi fått 108 mm ned regn.
    Det er nesten Bergensvær vi har fått her også :)

    Ha en fin uke!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, det er nok et stykke fram til Bergensvær hos deg, fra 1. januar til 23. februar har vi fått 781 mm nedbør... Synes vi fortjener litt tørrvær og sol både i øst og vest. Ha en fin dag, og klem til deg

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin!
    Våren har kommit långt hos dig, den är långt framme hos mig med, ca en och en halv månad tidigare än vanligt. Vårlökarna tittar fram men det dröjer ett tag innan de blommar. Lika bra det, är fortfarande orolig för att vi skall få snö och kallt. Men idag skiner solen igen.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, vi lengter nok etter vårvær, alle hageglade. Heldig er du som får sol, det håper jeg virkelig på mer av så jeg kan nyte fullt utsprungne krokus.

      Slett
  4. Endelig billeder af krokus på din blog🙂 Dem husker jeg tydeligt fra tidligere år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hie, Marie, nå ble jeg virkelig glad, tenk at du husker det. Jeg bare elsker krokusblomstringen, og det får jeg nok fram på bildene. Håper jeg snart kan glede deg med flere av dem.

      Slett