lørdag 18. januar 2020

Midtveis i vintemånedene

Vi har kommet til attende januar, dagen har blitt en time lysere siden vintererv, og blomstringen i hagen er allerede godt i gang. I bedet på husets nordøstlige side står klosterklokkene i klynger, et par titalls har åpnet sine vakre klokker og viser at hagesesongen er i gang. Også snøklokkene er godt på vei, de første har begynt å bøye blomsterhodene sine, men ennå har ingen av dem åpnet seg helt. Under den korte hekken langs innkjørselen i hagen ble det raking i dag tidlig, for der kommer også snøklokkene for fullt nå. Det er lurt å plante disse tidligste vårblomstene på steder som senere blir skyggefulle og mørke når bladverket på hekker og busker kommer fram. Jeg har ennå ikke sådd de første frøene, det våte og ville været har ikke lokket fram så mye inspirasjon, men denne helgen ser ut til å kunne få fram mye hageinspirasjon.

Lykke er vanskelige frø som spirer
Den aller beste overraskelsen i dag fant jeg imidlertid inne i huset. I en hylle har jeg hatt liggende to poser med frø av rockii-peoner, fått av Karsten i Danmark. De ble lagt til spiring for et år siden og har gjennomgått både kuldebehandling og opphold på varmt badegulv. De har lagt i fuktig vermiculite, og da jeg så på dem i dag oppdaget jeg en lang sire i den ene posen. Forsiktig fikk jeg tatt ut det ene frøet som altså hadde fått en tre-fire cm lang rotspire. Denne trepeonen kan du se her på Karstens blogg: Grønne nedslag. Det er den første peonen Rockii nr 1 som har spirt hos meg nå. Tusen takk, Karsten.

Det har skjedd noe med bilderedigeringsprogrammet på datamaskinen, så akkurat nå kan jeg ikke beskjære bilder slik jeg helst ville. Så da blir det uredigerte bilder denne gangen. Jeg lenker til https://tradgardsfagring.blogspot.com/

Ha en fin helg, alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin












































20 kommentarer:

  1. Grattis till den lyckade piongroddningen! Verkligen spännande och jag är så sugen på att prova själv. Ett års väntan?!
    Underbart att se alla snöklockar. Här är det mest snödropparna som blommar och jag väntar mig en vinter innan det blir vår.
    Allt gott
    /Anette
    Tidigare Rost och rädisor

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anette, skulle gjerne hatt litt vinter, når det ikke en gang er snø på fjellet er det ikke bra. Nå er jeg spent på om flere av peonfrøene spirer etter hvert, men det tar nok sin tid før jeg kan vise blomstring. Har du bare skiftet navn på bloggen din, eller er det en ny blogg?

      Slett
  2. Hei Anne- Kristin!
    Det ser ut som full vår hos deg! Snøklokkene er så vakre.
    Det er mildt her også nå, og det kan se ut som vi også kan få en tidlig vår. Men det er litt vel tidlig å vente på den alt nå.

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit, ja vi ligger nok langt foran dere, fortsetter det slik blomstrer kanskje de første krokusene tidlig i februar. Ellers har det vært mørkt og trist ute de første ukene av året, men jeg kjenner at hagekriblingen er på vei. Ha en fin søndag. Klem

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin
    Det var da en dejlig oplevelse, at træpæonfrøet er begyndt at spire.
    Jeg forundres altid over, hvor tidligt din forårsbebudere er i gang til trods for, at du bor meget nordligere.
    Kram, Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth, ja en fantastisk følelse med spiring. I følge det jeg har lest blir roten dannet og utviklet første året, så kommer planteveksten andre året, så jeg får være tålmodig. Vestkysten av Norge har som regel våte, milde vintre, men i år er det ekstra tidlig her også. Ha en fin søndag. Klem

      Slett
  4. Hei Anne Kristin.
    Det er tidlig vår hos deg. Ingenting er som de første blomstene som dukker opp om våren. Mildt og mye vær her også.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise. Ja, det er tidlig, tror ikke jeg har opplevd lignende før. Ligger kanskje to-tre uker før «normalen», og kanskje blir hele blomstringen ødelagt av snø.. Det er jo slett ikke umulig at vi kan få et skikkelig snøvær, så jeg må nyte dem nå når de er her. Ha en fin søndag.

      Slett
  5. Våren er i full gang hos deg! Jeg kan ikke skryte av blomstring, men i gang er jeg! Fantastisk med peonfrøet som spirer :) Stor opplevelse i en hagegals verden.

    SvarSlett
    Svar
    1. En fantastisk opplevelse, ja. Nå håper jeg flere av dem vil spire etter hvert.

      Slett
  6. Hei Villrose. Ja, spiringen er fantastisk, nå er jeg spent om flere av frøene vil komme. I dag skal jeg i gang med å så chili og paprikafrø, det er jeg litt sen med i år, men i dag er såjord kommet i huset, så jeg er klar.

    SvarSlett
  7. Hej Anne-Kristin!
    Helt fantastiskt att se din snöklockor och snödroppar. Vilken lycka att se att pionfröet har grott. Lycka till med det.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika. Det er fantastisk deilig, bare synd det er så mye regn og vind, det er lite tid som egner seg til å være ute i.

      Slett
  8. Jeg har sjekket hagen i dag men jeg er ikke i nærheten av å ha blomstring på klosterklokkene mine enda.. Men Iris reticulata har bydd på seg selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei fru Ranten, det er rart hvor ulikt det kan være, selv innenfor samme område. Nå gleder jeg meg til det blir litt tørrere og mildere så det blir mulig med noen hageøkter.

      Slett
  9. Ja, er det ikke utroligt, at man kan blive så euforisk over at se sådan en garveløs lille spire:-)

    SvarSlett
  10. Grattis! Kul när frön som man väntat länge på gror. Nu ska nog grodden in i kylan eller ut i kruka så den får en period med kyla. De skickar ut roten första säsongen och för att den ska få hjärtblad behöver den kyla först. Jag har sått i vermiculit och förvarat varmt några månader sen ställt ut krukan antingen det är groddar eller ej och märker nu att de gror året efter och då kommer hjärtbladen upp. Den första buskpionen av flera sådder blommade förra sommaren :) Det är väl värt väntan.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina. Kjøleperioden er påbegynt, et par måneder i kjøleskap tenker jeg. Tør ikke sette det ut av frykt for mus eller andre som kan finne på å spise det.

      Slett
  11. Man kan virkelig mærke at dagen tager til og lyset kommer tilbage 😀
    Mine Dorotealiljer er slet ikke så langt fremme som dine, men vintergækkerne begynder lige så stille at dukke op.
    Spændende med det spirende frø 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene. Jeg er så glad i det danske Dorothealilje! Nå kommer også snøklokkene for fullt, så nå er det mulig å lage små hvite buketter.

      Slett