lørdag 18. mai 2019

Tulipaner i aftenlys

Ballerina
Jeg tror jeg kan påstå at hagen sjelden har vært vakrere enn den har vært siste uken, og det har i hvert fall aldri vært så fin tulipanblomstring hos meg. Både i høst og forrige høst tok jeg sjansen på å sette tulipanløker. De ble stort sett satt i fjellbedet og i Kirsebærstuen, på den siden av hagen der det er best sikring mot hjort. Og nå i mai kom resultatet, mengdevis av gule, rosa og oransje tulipaner i tillegg til de som har overlevd fra tidligere. Jeg kan ikke se meg mett på dem og vil gjerne dele dem med dere så ofte som mulig. Men så er det jo mulig at dere blir lei av å se de samme sortene om og om igjen, så i dag blir siste innlegg med hovedfokus på tulipanene mine.

Bildene er tatt i kveld, og dermed ville blitzen hjelpe til med lyssettingen. Dermed forsvant det meste av bakgrunnen til blomstene, og de framstår på en helt annen måte enn de gjør i sollys eller annet dagslys. Jeg synes blomstene ble flotte i dette lyset også.

Groenland
I dag har jeg plantet ut bortimot 30 kjempeverbena i lyktebedet, jeg tror det kan bli fint utover sommeren. Jeg har også plantet ut en del cosmos, så nå har jeg nesten bare igjen å plante ut sjokoladecosmosen. Plenen ble klippet i dag, og litt småluking ble gjennomført, og jeg merker at det har begynt å bli virkelig tørt i jorden. Jeg prøver å ikke la bekymringen for brønnen ta for stor plass, men jeg passer på å ikke sløse med vannet i hvert fall.

I morgen er det meldt strålende sommervær, så da blir det nok mer kos i hagen. En rabarbrapai til formiddagskaffen er på sin plass nå som rabarbraen står på sitt fineste. Det er virkelig en vidunderlig tid vi er inne i.

Ha en fin helg alle sammen.

Klem fra Anne-Kristin


Holland Chic

Oscar



Shirley

Hocus Pocus


Golden Apeldoorn


Shirley kom med mange miniblomster
 i tillegg til hovedblomsten











26 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin
    Så mange fine tulipaner du har. Likte spesielt de lys rosa.
    Her regner det i dag, og det er jeg så glad for. Håper du også får noe regn.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Og jeg som har fått tulipanene oppspist år ettre år, ja det er fantastisk. Her blir det sommervarmt og blå himmel i dag, så regnet lar vente på seg.

      Slett
  2. Ja, bilderna blir fina med en suddig bakgrund. Då konkurrerar inte bakgrunden med det som är huvudobjektet.
    Snygga tulpaner och bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gunilla, det blir en annen type blomsterportretter, ja. Og fargene kommer som oftest bedre fram når det ikke er sollys.

      Slett
  3. Hei Anne-Kristin

    Nydelige billeder - godt at få en uvedkommende baggrund bort!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Karsten. Jeg synes det er kjekt å utnytte ulikt dagslys når jeg tar bilder, er ikke flink til å bruke manuelle innstillinger på kameraet. Ha en deilig søndag du lgså.

      Slett
  4. Hei anne-Kristin.
    Det må være deilig og endelig kunne nyte tulipanene, og så er det bare å håpe at hjorten ikke finner veien inn igjen:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Eirin, det er virkelig fint, men nå er de på hell, så da blir det andre blomster som må nytes.

      Slett
  5. Hej Anne-Kristin!
    Riktigt fina tulpaner, förnyade också hos mig, och det ångrar jag inte. Blev extra förtjust i dina rosa varianter.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika, de rosa er flotte, det synes jeg også. Men favoritten er kanskje den oransje ballerina. Er veldig svak for liljetulipanene.

      Slett
  6. Smukke tulipanbilleder! Det er fint, at baggrunden ikke forstyrrer oplevelsen af blomsterne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marie. Det er jeg enig i, selv om det kan være flott med en litt uklar bakgrunn også. Variasjon er i grunnen kjekt...

      Slett
  7. Hei Anne Kristin.
    Nydelige tulipanbilder. Ja, det er en nydelig tid vi har nå. Det er bare å nyte.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise, ja det er viktig å kunne nyte prakten.

      Slett
  8. Hej! Så många fina tulpaner i trädgården måste det bara bli jättefint!
    Roligt namn:'Hocus Pocus';-) Har du någon som heter 'Filiocus' också ;-)?
    Ha det gott!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anja, nei filiocus har jeg ikke, men plutselig dukker den kanskje opp..? 😂

      Slett
  9. Härlig tulpanblomning :) Försöker föreställa mig en trädgård helt utan tulpaner - det går inte. Hos mig var det en magisk kväll igår - så varmt och skönt därtill härligt solsken.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Carina, tulipantiden er magisk, til høsten blir det garantert flere innkjøp.

      Slett
  10. Ja, dere har virkelig hatt fantastisk vær der vest i det siste. Når det er sånn, så er jo Mai den vakreste måneden av dem alle. For et vell av vakre tulipaner. Du kan glede deg stort til så mange Kjempeverbena skal vaie i bedene. Jeg var dessverre litt for lat til å så dem i år og angrer bittert. Ser ikke ut til at noen av fjorårets har selvsådd seg i bedene heller. Jeg får nyte havet ditt, som trøst.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke, det blir spennende med kjenpeverbena, jeg gleder meg. Nå blir det heldigvis noen dager med litt regn, så det hjelper forhåpentligvis på bedene.

      Slett
  11. Det er en dejlig tid i haven alt står på spring.
    Sikke mange fine tulipaner du viser.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene, takk skal du ha, det ble en flott tulipantid.

      Slett
  12. Hei!
    Det er en lykkefølelse å gå rundt å nyte en vakker hage. Mange vakre tulipaner du har. Kjempeverbena er en av mine favoritter.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne, det er første gang jeg har kjempeverbena, så jeg er spent men tror det skal bli fint.

      Slett
  13. Så fine de er. Jeg vil også ha kjempeverbena, klarer dine vinteren? Har prøvd en gang, men det gikk ikke, tror jeg må prøve igjen. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingeborg, jeg tror ikke de er flerårige, jeg har i hvert fall tenkt på dem som sommerblomster. Jeg har aldri hatt dem før, så det blir spennende.

      Slett