mandag 22. april 2019

Jordforbedring i pallekarmene

Først fjernet jeg ugresset og de minste plantene i pallekarmen
I hagen min har jeg prøvd å dyrke litt grønnsaker i pallekarmer, men resultatene har ikke vært imponerende til nå. Litt gulrøtter, salat, hvitløk og purre har jeg fått, men størrelsen har ikke vært noe å snakke om. Etter å ha vært på foredrag har jeg fått ny tro på at jeg skal kunne få til å dyrke bedre avlinger, så i dag var det på tide å begynne med jordforbereding. I den ene karmen har jeg hatt purre og hvitløk, men de ble så små at de fikk overvintre. I dag tok jeg opp alle plantene, de største kan jeg bruke i uken som kommer, de minste la jeg til side for å plante i en annen pallekarm. Jeg fjernet mesteparten av jorden, fikk bort ugress og en del røtter. Så la jeg et lag med matavfall i bunnen av kassen, og toppet det med et lag kompost som ikke har blitt helt omdannet. Meningen er at grønnsakene skal strekke seg ned i dette laget og ta opp næring direkte fra avfallet. På den måten slipper jeg å kompostere alt matavfallet før jeg kan bruke det. Så la jeg all jorden jeg hadde fjernet tilbake i pallekarmen og dynket alt med gjødselvann. Nå er karmen klar til bruk når gulrotkartongene skal settes ut.

Mange små hvitløk som sikekrt kan brukes
Jeg hadde ikke nok matavfall til å bunndekke de andre pallekarmen, men de fikk et lag kompost i bunnen de også. Ruccolasalaten vokser greit, men jorden er veldig tørr nå, så vi hadde hatt godt av en skikkelig regndag. Aspargesen vokser fint, jeg kuttet av fire fine skudd som fikk bli tilbehør til middagen i dag. De første seks reddikene ble høstet i drivhuset, de smakte fortreffelig. I dag har jeg også tatt sjansen på å potte om og sette ut tomat, chili og paprika i drivhuset. Plantene trengte større potter og jeg har ikke plass til så mange store potter inne. Jeg satte ikke ut alt jeg har, jeg tenker de første får bli herdet først, så får de andre komme litt senere.
Mesteparten av jorden ble midlertidig fjernet

Det er stadig noe nytt som springer ut i hagen, det blir nok en rekke blomsterbilder i dag også. I morgen er det tilbake på jobb, men med den fantastiske påsken vi har hatt er energilageret fullt, så det er ikke noe problem.

Jeg ønsker alle der ute en fin ny uke, utrolig at det ennå bare er 22. april.

Klem fra Anne-Kristin

De minste hvitløkspirene ble lagt til side
 før de ble plantet i en annen pallekarm.
Jeg fikk lagt et lag matavfall i bunnen av kassen.
Laget burde kanskje vært tykkere, men jeg hadde ikke mer tilgjengelig.
Først i den ene enden og så i den andre etterpå.
Oppå matavfallet la jeg et lag kompost som ikke var helt ferdig omdannet.
Marken har det fint i komposten og kan bidra til at jorden i
 karmen blir enda bedre fordelt
Til slutt ble den fjernete jorden lat tilbake og vannet med gjødselvann.
De minste hvitløkspirene ble plantet i en annen pallekarm.
Ruccolaen har begynt å vokse og trenger mer gjødsel.
Stadig mer kommer i blomst i bedene
Det er så fint med tulipaner








Å plante reddiker i drivhuset har vært en suksess
Klare for høsting

Første reddikavling 22. april er ikke verst
Og de første aspargesene som fikk bli tilbehør til middagen
Morelltreblomstringen er i gang. På bloggen på Facebook har jeg lagt
 ut en videosnutt der du kan se hvor stort treet er. Under treet er "Kirsebærstuen"




I går kjøpte jeg min andre kubjelle. Pulsatilla vulgaris "Alba"

En ny Muscari av året, den er kjøpt som Muscari Latifolium Grape Ice,
men utifra bildet skulle den være mørk lilla og hvit.
Fin er den, uavhengig av hva den heter.
































12 kommentarer:

  1. Hei Anne-Kristin

    Smart å legge matavfallet rett i pallekarmen. Det er moro å dyrke egne grønnsaker. Reddikene dine ble i alle fall flotte, og det er jo veldig tidig!

    Ha en fin uke! Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit. Jeg er storfornøyd med reddikene, og jeg håper avlingen i pallekarmene skal bli bra også.

      Slett
  2. Så godt å kunne spise egne reddiker og asparges, snakk om kortreist mat!
    Klem Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Nora. Kortreist er fantastisk, det finnes ikke bedre følelse enn å plukke maten fra egen hage.

      Slett
  3. Hej Anne-Kristin!
    Lycka till med dina odlingar, det kommer säkert att bli bra. Fina rädisor och sparris. I år sådde jag tidigt i en pallkrage med lock, och de tittar fram redan. Härligt att plocka av egna odlingar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  4. Hei Marika. Hjemmedyrket er alltid godt, nå håper jeg bare ikke det blir tørke, for da sliter jeg. Men jeg har jo allerede startet høstingen i drivhuset, så foreløpig er jeg storfornøyd.

    SvarSlett
  5. Imponerende tidlig reddiker! Veksthuset er supert til driving av reddiker,testet dette i fjor, men tror ikke jeg fikk de så tidlig som du:)
    Flott det spirer i grønnsakhagen din også, jordforberding er veldig viktig skal det bli fart i grønnsakene. Legger du fersk matavfall i jorden eller har du bokashi-matavfall?
    Etter at jeg startet med bokashi så har avlingene økt noe voldsomt, markene er store feite og gir jorden en fantastisk struktur og næring.
    Ønsker deg en fin ukeslutt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger Marie, jeg legger matavfallet rett i pallekarmen, jeg har ikke Bokashi. Tenker på å skaffe meg det, varmkomposten min får jeg ikke helt til. Når jeg legger jordavfallet nederst vil plantene kunne strekke røttene ned i dette laget og ta til seg det de trenger. Det har i hvertfall fungert bra med reddikene og hjertesalaten.

      Slett
  6. For en herlig vårstemning hos deg. Den vet å komme tidligere der vest enn her øst. Noe av det jeg savner med Bergen. Du har virkelig gitt grønnsakskarmen en skikkelig boost. Det vil nok gi gevinst. Så deilig med egen dyrket asparges. Den beste grønnsaken jeg vet om. Er de lette å få til eller?
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Janicke. Aspargesen min er avlegger fra bestefars hage, det vil si at plantene er mellom 40 og 50 år. De har ikke gitt så stor avling, men i år er de ekstra kraftige. Jeg har tenkt å kjøpe noen nye planter og plante, det tar noen år før de kan høstes, men ellers klarer de seg sotrt sett selv.

      Slett
  7. Allerede asparges og radiser, det er da skønt 😀
    Der er godt gang i foråret hos dig.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lene, det er aldeles vidunderlig.

      Slett