søndag 23. april 2017

Kom mai du skjønne, milde - vær så snill!

23. april, og fremdeles ingen tegn til temperaturer over 5-6 varmegrader. I dag våknet vi til snø i Bergen, og bare et par plussgrader. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en aprilmåned som ikke har hatt temperaturer over 13 grader noen gang. Ikke en eneste dag den en kan ta av ytterjakken og nyte vårluften har vi hatt. Og når regnet i tillegg har bøttet ned mesteparten av våren, så er det ikke mye en kan få gjort i hagen.

Narcissus "Mount Hood"
I vinduene innendørs vokser chili, paprika, tomater av ulike slag, agurk og physalis. Noen har fått litt større potter for å kunne bli kraftige før de skal ut i drivhuset. Av sommerblomster er det tagetes jeg har flest av, cosmosen kom bare med en spire i år, og spansk margeritt har jeg fått seks fine småplanter. Ellers har jeg ikke sådd flere sommerblomster i år.

Litt pjuskete etter mye regnvær og litt snø
Ute går det sakte framover med blomstringen, og på bærbusker, rosebusker og frukttrær har bladene begynt å komme fram. Lyset er kanskje mye viktigere for plantene enn temperaturen er, for veksten lar seg ikke stoppe av det kalde været. Jeg ser ett og annet spor etter hjorten i hagen, men heldigvis har den ikke tatt mye den siste måneden, så jeg er forsiktig optimist. I bedet i sørveggen talte jeg i overkant av 60 tulipaner som er på vei mot blomstring. Bilens parkering i forkant har hjulpet så dette bedet har fått fred for hjorten, og nå gleder jeg meg til de springer ut. En og annen tulipan i andre bed har også fått være i fred, så noe blomstring blir det. Men i går oppdaget jeg en av dem som var knekket, det så ut som om det hadde vært snegl på den. Er det ikke det ene, så er det det andre, men jeg er heldigvis ikke mye plaget av snegl.

Om ikke lenge står tulipanene i fullt flor
Solen strålte fint på formiddagen i dag, så mesteparten av snøen smeltet fint, men så ble det sludd og til slutt regnvær. Jeg tok en liten runde med kameraet mens det fremdeles lå litt snø i hagen, det er fryktelig vått de fleste steder, og flere av blomstene har regnværsskader. Men jeg fant likevel en del flotte vårblomster som jeg vil dele med deg. Blant annet en helt ny staude hos meg, en Pulsatilla, kjøpt etter inspirasjon fra ulike hageblogger nå i vår. Noen nye narcisser ble plantet i høst, så disse blomtrer også for første gang. Jeg liker godt å plante disse tett ved større stauder, som dekker de visne narcissbladene når de selv begynner å bre seg. Hosta er en fin nabo for dette formålet, så jeg planter stadig flere narcissløker ved disse.

Siste kikk på Yr sin mobilapp sier at over neste helg kan temperaturene stige til over 10 grader, jeg håper virkelig det er mai som kommer med mildværet, og helst også skikkelig varme.

Ha en fin søndag og siste apriluke!

Klem fra Anne-Kristin


Denne ble kjøpt i potte nå i påsken og plantet rett i bedet.
Denne påskeliljen har kortere trompet enn vanlig.
 Har ikke navnet på den akkurat nå, men den ble plantet i høst.
Jeg fant ut at jeg måtte ha flere vanlige påskeliljer,
 så i høst ble det plantet flere på ulike steder i hagen.
Bildet er litt uklart, men disse har blitt spist på, kanskje av snegl...
Hvite kuleprimula.
Bredbladet perleblomst gir stafettpinnen videre til tulipanene.
Peonknoppene er kommet langt, disse blomstrer alltid tidlig
Paeonia officinalis Rosea Plena
En ny staude i hagen min 
Pulsatilla vulgaris "Rote Glocke"
Legg til bildetekst
Jeg aner ikke om denne er interessant for hjorten,
så foreløpig har jeg den beskyttet under en kurv.
Denne ble tatt av i forbindelse med fotograferingen
Narcissus "Ice King" kjøpt i Barcelona i høst
Kuleprimulaen er nydelig, men regnet ødelegger dessverre de små blomstene.

En lys lilla variant
- og hvit
Klassisk påskelilje
Ikke alle liker gule blomster. men jeg gjør det.
En tulipan på vei - håper den får lov til å blomstre i fred
En del av perlehyasintene ble spist av hjorten,
men noen ble heldigvis oversett.
Silkepeonene er litt senere enn bondepeonene
Engkarse i plen med snø
Blodrips
Da vi flyttet hit var det to store busker i hagen.
Nå er det bare en stakkars levende gren igjen - resten er dødt
Neste år er kanskje også den grenen borte, så den får få litt ekstra bildeplass




Snart har jeg mange frø av denne, så hvis du vil ha får du gi et ord.






18 kommentarer:

  1. Du har i alle fall fantastiske kuleprimula, Anne-Kristin! Så fine de er alle sammen, og flotte påskeliljer. En får ta med seg det som er bra når været ikke er det... :)

    Her er det meldt om snø i morgen og på tirsdag. Det er deprimerende, men vi får ikke gjort noe med det dessverre.
    Ønsker deg en fin ny uke!

    Klem, Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg re veldig glad i kuleprimulaene, og heldigivis har ikke hjorten vært interessert i dem. Fin nyuke til deg og! Klem

      Slett
  2. Hej. Det var interessant læsning. Godt at du kan have tulipanerne i fred. Vi har det nok noget varmere end jer men til gengæld meget blæsende og vinden er frygtelig kold.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det eneste vi kan gjøre med været er å snakke om det, men hjelper gjør det ikke. Håper vinden løyer hos dere!

      Slett
  3. Lunere vejr ville glæde os alle, jeg har lige bedt en bøn til vejrguderne, det er så deprimerende med den kulde.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. vi får håpe værgudene hører på deg, Lisbeth! Ha en fin ny uke!

      Slett
  4. Hei. Selv om vi har hatt sol, har det vært kald vind. Ser her i bloggverdenen at alle er klar for litt mer varme. Skal si du har flotte kuleprimulaer. Jeg er også glad i gult, selv om det er hvitt som står mitt hjerte nærmest. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kuleprimulaen trives visst svært godt her i Bergen. Og heldigvis ser det ikke ut som om hjorten bryr seg om den. Ha en fin kveld, Hanne-Lise

      Slett
  5. Hei Anne-Kristin

    Det er så let at lave stiklinger af Ribes, en lille gren i vand og efter en 14 dage er der rødder:)
    Ja vejret er ikke altid som vi kunne tænke os, godt planterne alligevel udvikler sig flot - som Dine!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten. Jeg har vært inne på tanken om å ta stiklinger, så jeg får bare settei gang med det. Og insektene er virkelig glad i denne busken, så jeg vil ikke være den foruten! Ha en fin ny uke du også, bare en uke igjen av april nå!

      Slett
  6. Så många fina bilder på vårblommorna. Det lockar verkligen att gå runt med kameran nu när så mycket slår ut.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  7. Å hvor vi lengter etter sol og varme! Lite vår over dette været vi har nå?! Men litt sol er det vel lov å håpe på til uke!

    SvarSlett
  8. I dag snør det her! Så lekkert med mengder av kuleprimula. Og perlehyasintene under tulipanene er supert. Koselig å se nyanskaffelsene dine - det trøster når vinteren kom på retur. Ha en fin uke!

    SvarSlett
  9. 30. maj havde vi 20 grader,og lige siden er det gået ned ad bakke. Der er masser i blomst i din have trods kulden og de væmmelige dyr.

    SvarSlett
  10. Kubjellen din var veldig fin, jeg har foreløpig en hvit. Tenkte akkurat i går at det ser ut som det er ekstra mye tulipaner i år, men kanskje har jeg hatt noen som småløker som har ligget i jorden og godtgjort seg i noen år. Jeg har også narsisser i plenen på steder der jeg ikke har hatt det før.
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  11. Hej Anne-Kristin!
    Så bra att rådjuren inte varit på besök, så du får njuta av tulpanerna. Mina är bakom ett nät tillsvidare. Vädret har inte varit det bästa här heller, men det har gått att vara ute och få lite gjort. Backsippan är en av mina favoriter, så vacker. Köper nya varje år, men de verkar försvinna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
  12. Flotte bilder av vårblomster. Godt du kan glede deg over en god del tulipaner :-)
    Snø her idag, vi får håpe på mai.
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
  13. Trots elaka vädergudar har du mycket fint som blommar i vårträdgården. Pulsatilla tillhör mina favoriter på våren, de är så otroligt vackra med sina ludna blad och lättodlade, kräver inte mycket. I år har de blommat otroligt länge på grund av det kalla vädret.

    SvarSlett