mandag 11. juli 2016

Hjem til et gjennomvått Bergen

Min første drivhusdyrkede paprika måtte taes før tiden,
men smakte utmerket
Etter en ukes ferietur på østlandet kom jeg sent i går kveld hjem til Bergen. Det lille jeg fikk med meg med mine hageøyne fra bilen og inn, var heller sørgelig. Derfor ventet jeg med å ta hagerunden til utpå dagen i dag, da regnet hadde et lite opphold. Besøket i drivhuset var ikke særlig oppløftende, der hadde muggsoppen spredt seg på de fleste plantene, så det var bare å ta fram saks og prøve å få reddet noen av plantene. Som førsteårs drivhusdyrker er jeg forberedt på at jeg vil få noen utfordringer, og jeg hadde allerede konstatert at jeg sannsynligvis hadde for mange planter i drivhuset. Jeg fikk kastet ut den styggeste agurkplanten, en paprika- og en chiliplante. Paprikaplanten hadde en stor råtnet paprika og en mindre som var helt fin. Den fikk komme inn på kjøkkenet og havnet i middagen, som forøvrig fikk et løft av den uventede forsterkningen.  Jeg tror chiliplanten kan komme seg, jeg får sette den under tak og se hvordan det utvikler seg. Nå får jeg bare følge godt med på plantene framover og fjerne alle blader og plantedeler som viser tegn til sykdom.
Det ble mye avklipp som til slutt landet i kaldkomposten

Hjorten har ikke vært spesielt plagsom i år, tulipaner og frukttrær har fått stå i fred. Men i lyktebedet har den likevel satt sine spor, både bokstavlig talt og som avspiste plantedeler. New Dawn-rosen har fått spist av mange knopper og kraftige skudd, men heldigvis er det flere knopper igjen. Nå gleder jeg meg virkelig til blomstringen begynner. Også busknellik og høstfloks har fått gjennomgå, men bare i den halvdelen av bedet som er nærmest porten.

Med færre blader blir det mer luftig
Selv om både roser og stauder bærer preg av å ha fått for mange regnskurer på seg i det siste, er det skjønnhet å finne innimellom. Den gule ukjente rosen har kommet med sin første blomst, litt skjemmet på noen av kronbladene, men ellers virkelig vakker. Riddersporen står med flotte blomster, og to av peonene står fremdeles med flotte blomster. Jeg håper værmeldingen stemmer, i så fall får vi oppholdsvær og delvis sol framover. Da skal det snart bli bedring i bedene, tenker jeg.

Ha en fin julikveld!

Klem fra Anne-Kristin




En slags muggsopp hadde spredd seg på de fleste plantene
Kanskje disse chiliene kan reddes?
Hjorten har tatt for seg av de nye skuddene
Heldigvis står det flere knopper igjen
En av høstfloksene som skal vokse seg større
blir bremset av at hjorten spiser av den
Skogskjegg som synes det ble for tungt å holde seg oppreist
Karl Rosenfield blomstrer fremdeles
Lysegul med et snev av rosa i kantene
Noen av kronbladene er litt stygge

Denne rosen blir ikke høyere enn 30-40 cm

Utrolig at peonene kan så bra ut etter alt det regnet som har vært 
Riddersporene lener seg mot gjerdet
Det er ikke mye mer som blomstrer i bedet akkurat nå
Klaser med roser på Heidelberg.
De fleste er betydelig skjemmet av alt regnværet
Moskuskattosten er i full blomstring mange steder i hagen.














6 kommentarer:

  1. Smukke roser du har.Riddersporerne ser ud som mine.De kræver støtte da blæsten og de store regnmængder medfører at de vælter.Hjortevildtet kan anrette stor skade kan jeg se!Smikke dyr,men ikke i en have.
    Jeg har allieret mig med naboen når jeg skal fra hjemmet et par dage.Hun skal primært lufte ud i drivhuset,da luftfugtigheden nemt bliver for høj trods selvoplukkelige vinduer.
    Håber du får rettet op på skaderne?
    God aften ønsker Lise

    SvarSlett
  2. Tråkigt att komma hem till en vissen trädgård. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. Och växterna kommer ju igen, även om det tar lite tid. Hoppas solen skiner på dig i veckan. ♥

    SvarSlett
  3. Kjedelig med mugg i drivhuset! Bruker å ha en gløtt på drivhusdøra når jeg er bortreist, pluss vifta på full guffe (den som er frostvakt i den kalde årstiden) for luftsirkulasjon.

    SvarSlett
  4. Så trist med mögel i ditt växthus, Hoppas att du kan få ordning på de överlevande plantorna. Här har det också regnat mer eller mindre varje dag så nu är jag innerligt trött på regn, vill ha fina sköna sommarkvällar att njuta av innan hösten o vintern kommer. Ha det gott/Monne

    SvarSlett
  5. Skal si det har vært herjinger i hagen din mens du har vært bortreist, godt å se at det fortsatt er mye fint også! Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Hej!

    Ja, det blir en del prövningar med våra trädgårdar. Vi har inte fått så mycket regn men det är verkligen trist att det faller så mycket vatten från skyn när känsliga rosor blommar.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett