fredag 27. mai 2016

Lyktebedet vokser

Først ble den nye bedkanten stukket ut.
Det er flotte sommerdager i Bergen for tiden, og det tar ikke mange minuttene fra jeg er hjemme fra jobb til arbeidsklærne er på og redskapene tatt fram fra skjulet. Jeg har hatt en del stauder og sommerblomster stående i potter og poser mens jeg har konsentrert meg om konfirmasjonen. Mangel på plass i bedene har vært litt av problemet, men i går fikk jeg begynt å utvide lyktebedet mitt. Dette bedet startet jeg på i fjor for å plante New Dawn-rosen jeg fikk til femtiårsdagen. Senere ble det utvidet to ganger, og nå var altså tiden inne for den tredje utvidelsen. Jeg begynte med å spa ut en liten del der jeg skulle plante en astilbe, den jobben tok jeg i går. I dag fikk jeg fullført jobben, og bedet ble utvidet med rundt 35 cm hele veien rundt halvsirkelen. Nå har jeg plass til flere nye stauder, jeg har noen jeg har tenkt å flytte, og resten av cosmosene jeg ennå har i kjøkkenvinduet. I framkant har jeg plantet busknellik jeg sådde tidligere i vår, fargen må jeg vente å se, for det var en pose med fargeblanding jeg kjøpte på møte i hagelaget.

I tillegg til bedutvidelsen har jeg fått renset bort gresset i innkjørselen mot plenkanten. veien er kantet med naturstein, og det ser mye bedre ut når denne kanten er framme i lyset enn når den er skjult bak alt ugresset. Veien skulle hatt et lag fin grus, men foreløpig har vi bare begynt å reparere en del stygge groper i veien med grov grus. Det er altså mange oppgaver å gjøre framover, jeg blir nok ikke arbeidsledig med det første, og bra er det!

Jeg kjenner at skulderen verker litt nå, det er tungt å spa opp plen og rense den for jord. Nå skal kroppen få hvile fram til i morgen formiddag!

Ha en fin fredagkveld!

Klem fra Anne-Kristin
En liten del ble spadd ut først
En Astilbe og noen avblomstrede narsisser Paper White
ble plantet
Bedet er ferdig utvidet
Det blir plass til en del nye stauder her.
Jeg har god plass til å utvide bedet flere ganger.
Natursteinkanten langs veien har blitt borte i alt ugresset.
Det blir fint når jobben er gjort!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar