lørdag 9. mai 2015

Min første grønnsakpallekarm er på plass, og det går framover med drivhustomten

Selve arealet til drivhuset er gravd ut, men jeg vil grave et stykke utenfor,
 slik at jeg kan legge heller rundt drivhuset.
Å grave ut tomt til drivhus er nokså tungt arbeide, så jeg tar litt om gangen. Jorden i bakhagen min er flott til dyrking og nesten fri for stein. Så da fant jeg ut at det var på tide å ta fram en av pallekarmene jeg har kjøpt og fylle den med flott matjord. Jeg skal grave opp de to gjenværende grønnsaksbedene senere og legge betongheller mellom pallekarmene slik at jeg slipper å kave med gressklipperen innimellom. Dermed er jeg litt usikker på akkurat hvordan resultatet skal bli på denne plassen, så jeg måtte bare plassere den der jeg tror kan passe.


Jeg har "lånt" min fars hjemmelagede kompostsikt, og denne fant jeg fram og la oppå pallekarmen. Først dekket jeg bunnen så ikke ugresset så lett skal komme igjennom, og så siktet jeg på bøtte etter bøtte med nydelig jord. Det tok ikke lange stunden før karmen var full, så da kunne jeg endelig plante ut purren som har stått og ventet i vinduskarmen inne i alt for små potter. Jeg håper å unngå frostnetter, men for sikkerhets skyld har jeg latt være å plante ut alt.
Å sikte jorden går flott med denne hjemmelagde sikten


Den andre halvdelen av karmen kommer jeg til å så gulrøtter i. Eller kanskje jeg sår gulrøtter mellom purreradene, ettersom gulrøttene vokser nedover og purren oppover. Dagen i dag er ganske deilig, rundt 12 grader og delvis sol. Det burde absolutt vært varmere nå som vi er godt ute i mai, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med. Nå er kaffepausen og bloggstunden snart over og jeg skal ut og fortsette med alt det kjekke arbeidet. Jeg får nesten ikke tid til å lese andres blogger for tiden, men jeg prøver å få med meg noen på kvelden.


Ha en fin lørdag, alle sammen!


Klem fra Anne-Kristin
Full med nydelig jord og klar for planting

Her er det satt ned purre i fire rekker
Kirsebærtreet har begynt å blomstre
Her er et par blomster i nærbilde
Det blomstrer og gror i bedene.
 Tulipanene nærmest ble spist av hjorten i fjor.
Heldigvis tok den bare blomsterknoppene, så de kom opp igjen i år.
 Den ene knoppen har foreløpig fått stå i fred.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar