onsdag 13. mai 2015

En sur og kald måned hittil, men blomstringen lar seg ikke stoppe

Gullkorg og Rhododendron 
Vi har allerede kommet til 13. mai, men gradestokken har knapt vært over 12 grader hittil. Et par dager har det vært litt mildere, men i år har det absolutt ikke vært tegn til sommervarme. Hos oss venter vi med plenklipp til mesteparten av karsene er avblomstret, men områder med lite blomster blir tatt litt etter litt. Nyklippet plen gir et ryddig inntrykk, så det er egentlig fint å få tatt litt av plenen. Nå er både det store kirsebæret og plommetreet begynt å blomstre. Epler og pærer lar vente på seg, men det er bra, for med de lave temperaturene er det ikke mye insekter til pollineringen.

Nå har jeg fire fridager som kan brukes i hagen, det vil si at 17. mai får jeg vel ikke gjort så mye. Selv i bunad klarer jeg ikke å la være å luke hvis jeg ser noe, men sånn er det vel med oss hageelskere. De andre tre dagene skal jeg imidlertid bruke godt! Resten av drivhustomten skal graves ut og jeg skal fylle en ny pallekarm med god jord og så gulrøtter og sukkererter. Så skal sommerblomstene som står i vinduskarmene plantes ut, og selvfølgelig er det mer som skal lukes. I morgen er det meldt flott vær, så da må det bli kaffe og noe godt i solen. Å bare sitte og nyte hagen er også viktig! Nå skal jeg straks ut og koste og rake den lille veistubben fra hovedveien opp til huset sammen med naboene. Vi kaller det "kost og vin" Dette er en fin sosial happening vi har hvert år like før syttende mai, og jobben blir avsluttet med en flaske vin på deling.

Men først skal jeg laste opp noen bilder fra dagens blomstring i hagen!

Klokkespillet henger på en gren i Kirsebærstuen
 og lager nydelige toner når det blåser litt.

Plommeblomstring Victoria

Karsene får stå på noen plasser. 

Peonknopp

Tulipanene får stå i fred for hjorten her innimellom klatrerosens grener

Frynsetulipan

Disse perlehyasintene skulle være fylte Blue Spike,
men for meg ser de helt ordinære ut.
 Narcissene er Bulbocodium conspicuus

Ha en fin langhelg dere som har fri på fredag, og fine dager til dere andre som ikke har fri også!

Klem fra Anne-Kristin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar