lørdag 11. oktober 2014

En hvitløkelsker bør vel dyrke sin egen...

Når sommeren er over er det fritt fram for ugresset
En ting jeg har tenkt på flere ganger er å sette hvitløk i hagen. Som regel glemmer jeg det når tiden for det er rett, men i år leste jeg et blogginnlegg for litt siden der jeg ble minnet på dette, så da var det å begi seg til hagesenteret for å kjøpe setteløk. Men den turen var forgjeves, for der hadde de bare setteløk tidlig på sommeren. Så da ble det å gå på butikken og kjøpe hvitløk. Jeg har lest tidliger at hvitløk fra butikken kan være behandlet slik at den ikke nødvendigvis kan eller bør brukes til dette fromålet. Men jeg tok sjansen på at den økologiske hvitløken ville kunne egne seg. I dag har det lynt og tordnet i ett sett, men nå i ettermiddag dukket plutselig solen fram, så da var det å hente fram redskaper for å få bort ugress i ene grønnsaksbingen min.

Hvitløk fra coop
Disse grønnsaksbingene laget jeg for 13 år siden av gamle materialer, så de er ganske råtne nå, og noen av sidene er borte vekk. Til våren har jeg en plan om å fjerne gresset på hele området og legge betongheller mellom og rundt kassene. Denne ene kassen har jeg en del planter som kommer igjen år etter år. Aspargesen er avlegger av bestefars planter, og disse ble plantet på 70-tallet, regner jeg med. Mine avleggere har stått i ca 10 år, tror jeg. Ellers har jeg luftløk, ruccolasalat, persille og agurkurt som kommer igjen år etter år. Innimellom alt dette fikk jeg stukket ned hvitløkfeddene i dag.

Ha en fin lørdagskveld!

Hilsen Anne-Kristin



Den ene hvitløken hadde hvite fedd mens den andre hadde rosa.

Asparges, ruccolasalat og agurkurt tar stor plass oppå jorden

Så er hvitløkfeddene satt ned i bedet mellom de andre plantene. Så får vi se om jeg kan høste hvitløk neste høst.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar